اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 188
امام خمينى، در صدور احكام حكومتى به اين
قاعده اهميت ويژهاى مىدهد. گاه با آن كه عمل به مصلحت اهم، براى او همانند
«نوشيدن جام زهرآلود»[1] بود، با
اينحال، چشمپوشى از آن را روا نمىدانست. تأكيد امام بر پيش داشتن «حفظ نظام» و
«مصلحت نظام» بر همه مصلحتها در همين راستا قرار دارد:
طلاب عزيز، ائمه محترم جمعه و جماعات، روزنامهها و راديو و تلويزيون
بايد براى مردم، اين قضيه ساده را روشن كنند كه در اسلام، مصلحت نظام از مسائلى
است كه مقدم بر هرچيز است و همه بايد تابع آن باشيم.[2]
گروهى چون اين قاعده و معيار عقلى و شرعى را نشناختهاند، پنداشتهاند كه پيش
داشتن مصلحت نظام بر پارهاى از احكام شرعى به هنگام «تزاحم»، قربانى كردن شريعت
به پاى مصلحت و يا سكولاريزه كردن دين است، چون ما در همين شماره مجله، در
مقالهاى ديگر به اين شبههها پاسخ گفتهايم، در اينجا به اشارهاى بسنده
مىكنيم:
پيش داشتن حكم حكومتى بر احكام اوّليه به هنگام تزاحم، به معناى
تعطيلى كلى و يا نسخ آن حكم شرعى نيست و يا به معناى جعل حكم در عرض شرع و يا
بالاتر از آن نيست، بلكه دستور به اجرا درنياوردن كوتاه مدت آن است.[3] و اين حق را هم عقل و هم شرع به
حاكم اسلامى داده است. پيامبر