اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 163
ولايت سخن به ميان آمده، از مصلحت نيز سخن
رفته است، تا جايى كه امام خمينى مىنويسد:
اصل اوّلى در هر ولايتى اين است كه مقيد به مصلحت باشد.[1] از باب نمونه آن بزرگوار درباره
«قيّم» كه پدر يا جدّ پدرى، براى پس از مرگ خود تعيين مىكنند مىنويسد:
و الظاهر اعتبار المصلحة في تصرّفه، و لا يكفي عدم المفسدة؛[2] در كارها و دستيازىها «قيّم»،
مصلحت شرط است و نبود مفسده كافى نيست.
محقق حلّى نيز مىنويسد:
يجوز لوليّ الطفل رهن ماله ... مع مراعاة المصلحة؛[3]
بر سرپرست كودك رواست كه مال او را با نگهداشت مصلحت، به رهن بگذارد.
صاحب جواهر، «مع مراعاة المصلحة» را تفسير: «الّتى هى أحسن» در آيه
شريفه: و لا تقربوا مال اليتيم إلّا بالّتى هى أحسن[4] مىداند.[5] وى در
جاىجاى جواهر، مصلحتانديشى را مورد توجه قرار داده است، از جمله در كتاب قضا،
مىنويسد:
إذا اقتضت المصلحة تولية القضاء مثلا من لم يستكمل الشرائط بأن