اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 150
دستهاى ديگر، پذيرش اين انديشه را در
انديشه سياسى ولايت فقيه، امرى پسنديده، ولى بر اين پندارند كه به جدايى ساختارى
نهاد دين از دولت و سكولاريزم و عرفى شدن حكومت اسلامى و فقه شيعى مىانجامد.
اينان وانمود كردهاند به هر ميزان از عنصر مصلحت، بهره ببريم به
همان اندازه از دين و شريعت جدا شدهايم، چرا كه آنان مصلحت را عنصرى برون دينى،
بلكه ضد دين مىشمرند.[1] از سوى
ديگر، اگر عنصر مصلحت را به يكسو نهيم و بهاى لازم را به آن ندهيم، از حكومت
اسلامى، جز پوسته و لايه رويين چيزى باقى نمىماند؛ چرا كه كارآيى و گرهگشايى در
نظام سياسى اسلام، بستگى ژرف به اين عنصر دارد. با حذف اين عنصر و يا به كار
نگرفتن درست آن، اداره جامعه و به پيش بردن آن، به ويژه در گرهگاهها و راههاى
دشوار گذر، ناممكن خواهد بود.
پويايى، شادابى و نقشآفرينى اسلام، در صحنههاى داخلى و جهانى به
اين عنصر بستگى دارد.
امام راحل، با اشاره به همين نكته مهم، به كارگزاران حكومت هشدار
مىدهد:
[1] - همان، شماره 24، مقاله« فرايند عرفى شدن فقه
شيعى» نوشته جهانگير صالحپور.
اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 150