اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 149
مصلحت نظاماز ديدگاه امام خمينى رحمه اللّه
مصلحت نظام از ديدگه امام خمينى رحمه اللّه
محمد صادق مزينانى
مصلحت، از گزارههاى كليدى و مهمى است كه پس از انقلاب اسلامى، از آن
بسيار سخن رفته، اما افسوس، با اين كه دو دهه از انقلاب اسلامى را پشت
سرگذاشتهايم، آنگونه كه شايد و بايد، صاحبنظران و دانشوران ژرفانديش و
نكتهبين، به زواياى آن نپرداختهاند.
ازا ين روى، هر از چندگاه شاهد اظهار نظرهاى نادرست و ابهامانگيز از
سوى ناآشنايان به گستره مفهوم، محتوا و كارگشايى اين گزاره هستيم:
گروهى به كارگيرى عنصر «مصلحت» را از سوى حكومت اسلامى امرى ناپسند و
«دين را فداى حاكميت نمودن» دانستهاند.[1]
[1] - مجلّه« كيان»، شماره 28 ص 58، مقاله:« آخرت و
خدا، هدف بعثت انبيا». از آقاى مهدى بازرگان.
بازرگان، در واپسين سالهاى
زندگانى، در يك سخنرانى، پس از آن كه هدف دين را آخرت و خدا مىداند، بر جدايى
رسالت انبيا از سياست و اداره جامعه، تأكيد مىورزد و شعارهاى« دين براى دنيا» و
يا« دين و دنيا با هم» را پديدآورنده يكسرى زبانها و انحرافها، از جمله:
تبديل-- توحيد به شرك، انحراف از دين و از بين بردن اميد و ايمان مردم به دين و
... دانسته و گفته است:
« در جمهورى اسلامى خودمان نيز،
ديديم كه شعار:« دين و دنيا، به صورت ادغام دين و سياست» و« سياست تابع روحانيت»
كار را به جايى رساند كه گفتند: حكومت و بقاى نظام( يا به بيان ديگر بقاى قدرت و
حاكميت) از اصالت و اولويت برخوردار بوده، اگر مصالح دولت و حفظ امت اقتضا نمايد،
مىتوان اصول و قوانين شريعت را فداى حاكميت نمود و تا تعطيل توحيد پيش رفتند.»
بازرگان، پنداشته كه مصلحت نظام و
امت، از مقولههايى است كه جمهورى اسلامى، آن را پديد آورده است. ما درا ين مقاله
ثابت خواهيم كرد كه اين عنصر، ريشه در روايات و فقه شيعى دارد.
اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 149