اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 144
حكومت قانون است. و جز با آن دو، خردمندانه
نيست كه چنان حكومتى، شكل بگيرد و برپا شود:
1. شناخت قانون.
2. عدالت.
اما كاردانى، كه در حقيقت، جزيى از علم به معناى گسترده آن است،
بىگمان، براى حاكم ضرورى است و البته مىتوان گفت: كاردانى شرط سومى است و از
ويژگىهاى اصلى حاكم.
روشن شد كه پايه استدلال ايشان، اسلامى بودن حكومت است. به باور
ايشان جامعه اسلامى به حكومتى نياز دارد كه با اجراى قانونهاى اسلام، دنيايى
عادلانه و عاقلانه و معنويت و تربيتى سعادتمندانه پديد آورد.
بىگمان، چنان حكومتى از زمامدارى ساخته است كه خود تئوريسين دين
باشد و فرهنگ و آيين و هدفها و ارزشهاى شريعت را دقيق و ژرف بشناسد و از مديريت
و مديريت كه براى راهبرى مردمان لازم است، بهرهمند باشد. اين يك مطلب روشن عقلى
است، چه در غير اين صورت، شايستگى مقام اجرا را نخواهد داشت و از پياده كردن
برنامههاى اجتماعى دين ناتوان خواهد بود:
اگر زمامدار مطالب قانونى را نداند، لايق حكومت نيست، چون اگر تقليد
كند، قدرت حكومت شكسته مىشود و اگر نكند، نمىتواند حاكم و مجرى قانون اسلام
باشد.[1]