اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 142
روشن است كه گذر زمان از حوزه قلمرو دين
چيزى نمىكاهد و بايد حقايق و زواياى شريعت براى هميشه پايدار و زنده بماند.
بنابراين، همانگونه كه در زمان حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و
امامان عليهم السّلام، حاكميت و رهبرى جامعه خواست دين و راهى براى اجرا و پياده
كردن شريعت است، در زمان غيبت نيز چنين است.
تا اين مرحله از بحث، سخن در بايستگى دينى بودن حكومت بود.
جاودانه و جامع بودن دين، الهى بودن سمت رهبرى براى پيامبر صلّى
اللّه عليه و اله و امامان عليهم السّلام، و بايستگى پايندگى رهبرى ايشان در دوران
غيبت، ثابت مىكند كه اسلام، به حكومت نظر دارد و دلالت دارد كه «حكومت اسلامى»
واژه و مفهومى تحميلى، از سوى كس يا كسانى، بر فرهنگ اسلام نيست، بلكه دريافت و
فهمى عقلى و تفسيرى ژرف و اصيل از مجموعه عناصر معرفتى و حقايق دينى همين شريعت
است.
پس از مرحله اثبات «حكومت اسلامى» به معناى بايستگى تشكيل حكومت و
اسلامى بودن آن، مرحله اثبات عهدهدارى حكومت توسط «فقيه» پيش مىآيد. حال كه بايد
حكومت، اسلامى باشد و به خدمت هدفها و احكام دين درآيد، آيا هركسى و هرگونه
حاكميتى مىتواند اسلامى بودن و اسلامى ماندن آن را بر عهده گيرد؟ يا براى اين
منظور رهبرى و حاكميت ويژهاى لازم است و در حقيقت، همانگونه كه شريعت اسلام از
به خدمت گرفتن حكومت غفلت نكرده، گماردن حاكم را نيز ناديده نگرفته است. در اين
باره با طرح يك سؤال، به رأى و پاسخ امام مىپردازيم:
در زمان غيبت تشكيل حكومت بر عهده چهكسى است؟
اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 142