اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 103
علامه طباطبائى، آيه ياد شده را با آيه زير
در دلالت بر جاودانگى اسلام همسان مىشمارد:[1] إنّا نحن نزّلنا الذّكر و إنّا له لحافظون؛[2] ما
قرآن را فروفرستاديم و ما آن را نگاهدار باشيم.
على عليه السّلام مىفرمايد:
ذلك القرآن فاستنطقوه و لن ينطق لكم، أخبركم عنه، انّ فيه علم ما
مضى و علم ما يأتى الى يوم القيامة؛[3] آن قرآن، از آن بخواهيد تا سخن گويد. و هرگز براى شما سخن نگويد، من
شما را از آن خبر مىدهم. در قرآن علم گذشتهاست و حديث از آن چه مىآيد تا روز
قيامت.
يا مىفرمايد:
إنّ هذا الإسلام ... لا انهدام لأساسه. و لا زوال لدعائمه، ولا
انقلاع لشجرته، و لا انقطاع لمدّته، و لا عفاء لشرائعه، و لا جذّ لفروعه؛[4] اين اسلام ... نه پايههايش ويرانشدنى و نه ستونهايش برافكندنى
است و نه درخت آن از ريشه برآيد و نه زمانش بر سرآيد، و احكامش كهنه و شاخههايش
كنده نمىشود.
به جز آيات و روايات، برهان عقلى، مانند «استوار بودن اسلام بر فطرت»
و «خاتميت اسلام» گوياى زمان شمولى و جاودانگى اين شريعت است.[5]
[1] - علامه طباطبائى، الميزان فى تفسير القرآن، ج 17،
ص 398.