اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 102
در اينجا به بخش نخست، يعنى مبانى،
بايستگىها و انگارههاى اعتقادى و كلامى و روش قرائت امام، كه به دريافت اين
نظريه انجاميد، پرداخته مىشود.
امام مىگويد:
هركه اظهار كند كه تشكيل حكومت اسلامى ضرورت ندارد، منكر ضرورت اجراى
احكام اسلام شده و جامعيت احكام و جاودانگى دين مبين اسلام را انكار كرده است.[1] در اين سخن، نسبت «جاودانگى» و
«جامعيت» دين با رهبرى دينى به عنوان دو مبنا و پيشفرض كلامى بيان شده است.
برداشت و ارزيابى ذهنى ايشان را از اين دو اصل در پيوند با نظريه ياد شده
مىنگريم.
1. جاودانگى اسلام
جاودانگى شريعت اسلام نزد تمامى مسلمانان پذيرفته و بىگفتوگوست.
آيات و روايات، پارهاى به روشنى و پارهاى به اشارت بر آن دلالت دارند.
... و إنّه لكتاب عزيز* لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من
خلفه تنزيل من حكيم حميد؛[2] ... آن كتابى ارجمند است نه از پيش روى باطل بدو راه يابد و نه از
پس. نازل شده از جانب خداوندى حكيم و ستودنى است.