اجمالا ثبوت اين مرحله از ولايت براى پيامبر
اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و امامان معصوم عليهم السّلام مورد اتفاق نظر
است.[1] و براى
اثبات آن به ادلّه چهارگانه (كتاب، سنت، عقل و اجماع) استدلال شده است.
(1) «پيغمبر اولى و سزاوارتر بر مؤمنان از خود آنان است».
مفاد آيه مزبور ثبوت سلطه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بر
نفوس مؤمنين است.
و نيز مستفاد از آيه اين است كه سلطه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
و سلّم بر افراد، بيش از سلطه آنها بر خودشان است و حال آنكه هيچ سلطهاى بالاتر
از سلطه انسان بر خودش نيست، چه آنكه سلطه بر نفس، يك امر طبيعى و فطرى است و سلطه
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از آن بالاتر است.
از اين روى، در شأن نزول آيه چنين آمده است كه رسول خدا صلّى اللّه
عليه و آله و سلّم چون در غزوه تبوك فرمان جنگ صادر كرد، گروهى گفتند كه ما از
پدران و مادرانمان بايد اجازه بگيريم و اين آيه در ردّ آنها نازل شد[3] كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
و سلّم از خود شما بر شما سزاوارتر است، چه رسد به پدر و مادرتان.
به هر حال، ثبوت اين مرحله از ولايت براى رسول خدا صلّى اللّه عليه و
آله و سلّم به حكم آيه مزبور حتمى است.
در اينجا لازم است كه به چند نكته در تفسير و توضيح آيه فوق الذكر
اشاره كنيم تا حدود ولايت روشن گردد.
نكته اوّل: آيا ولايت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
اختصاص به نفوس دارد يا شامل اموال نيز مىباشد؟
(2) در آيه مورد بحث تنها «نفوس» ذكر شده است، بنابراين، آيا مىتوان
گفت كه ولايت