اسم الکتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ المؤلف : شاكريان، حميدرضا الجزء : 1 صفحة : 20
پارهاى از بروندادهاى روانشناختى تفسير
دينى حيات عبارت است از:
1. احساس خوشبينى و رضايت؛
2. مطبوع سازى زندگى در مجموعه هستى؛
3. ايجاد اميدوارى؛
4. مسئوليت پذيرى؛
5. نشاط و حركت.
آموزههاى دينى نگرش فرد به نظام هستى و قوانين آن را خوشبينانه
مىسازد.[1]
از نظر استاد مطهرى فرد با ايمان در كشف هستى شهروند كشورى را مىماند
كه قوانين و تشكيلات و نظامات آن را صحيح و عادلانه مىداند و به حسن نيت
كارگزاران آن ايمان دارد. لاجرم:
اولًا، زندگى براى او مطبوع و دلپذير مىشود.
ثانياً، زمينههاى ترقى و تعالى را براى خود و ديگران فراهم مىبيند
و روح «اميدوارى» در او پديد مىآيد.
ثالثاً، اگر چيزى موجب عقبماندگى او شود آن را جز از ناحيه كمكارى
و بىتجربگى و مسئوليتگريزى خود و امثال خود نمىداند. او همچنين پارهاى از
رنجها و دشوارىها را زمينه ترقى و تكامل خود مىداند. اين انديشه بهطور طبيعى
شخص را به غيرت مىآورد و با «خوشبينى» و «اميدوارى» به حركت و جنبش در جهت اصلاح
خود وا مىدارد و از دشوارىها استقبال مىكند.
[1] - خوشبينى داراى گونههاى مختلف مثبت و منفى است.
آنچه در اينجا مورد نظر است خوشبينى حقيقى و سازنده است
اسم الکتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ المؤلف : شاكريان، حميدرضا الجزء : 1 صفحة : 20