اسم الکتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) المؤلف : لياقتدار، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 161
مىباشد. تغافل از ريشه تغفل و به معناى
«تحين غفلته و تعمدها»، (همان) يا وانمود كردن به غفلت و تعمد در غفلت كردن است.
به عبارت ديگر، تغافل عبارت از اين است كه مربى چيزى را بداند و از آن آگاه باشد
ولى با اراده و عمد، خود را غافل نشان دهد و طورى وانمود كند كه از آن ناآگاه و
بىاطلاع است. اين عمل اگر به جا و در مورد صحيح انجام پذيرد نه تنها از نظر
اخلاقى بسيار پسنديده است بلكه مىتواند نتايج بسيار مفيدى در تعامل ميان انسانها
ببار آورد.
تغافل، لازمه زندگى اجتماعى و تعاملات انسانى: مى توان ادعا نمود كه يكى از روشهاى اصلاح رفتار، تغافل است. گاهى
عيوب ديگران را ناديدهگرفتن و خويشتن را در لغزشهاى متربى بىاطلاع نشان دادن،
براى اصلاح رفتار ناپسند متربى موثرتر از انتقاد است. به علاوه، تغافل لازمه زندگى
اجتماعى و تعاملات ميان انسانها است. در ضرورت بكارگيرى مهارت انسانى تغافل، كافى
است به يكى از دقيقترين و پرمعناترين احاديث در اين رابطه توجه نماييم. امام صادق
(ع) مى فرمايند:
«صلاح حال التعايش و التعاشر ملأ مكيال ثلثاه فطنه و ثلثه تغافل»
. (البحرانى، حسن، تحف العقول، 1350، ص 326، باب حكمتها و مواعظ
امام صادق (ع). شماره 22) امام ششم شيعيان جهان مىفرمايند: صلاح زندگى و معاشرت
با مردم به اندازه محتواى پيمانه پرى است كه دوسوم آن فهم و آگاهى است و يك سوم آن
تغافل. بسيار جالب است كه دو سوم اعمال و رفتار آدمى كه مايه سعادت او مىشود
مبتنى
اسم الکتاب : تعليم و تربيت از ديدگاه امام سجاد (ع) المؤلف : لياقتدار، محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 161