اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 94
نقش اصلى دارد- سرانجام الهى مىگردد يا حداقل بهطور كامل در
زندگى خود خدا جذب مىشود. الهىدان و ديرينهشناس كاتوليك فرانسوى قرن بيستم،
پيردو شاردن، اين ديدگاه آخرت شناسانه را با تعابير شاعرانه توصيف مىكند و عيسى
را كشف مقدماتى «مسيحى شدن» نهايى كه همه زندگىها و مواد به سوى آن در حركتاند،
توصيف مىكند![1]
در عهد جديد، به طرق گوناگون و در آثار مختلف و با تعابير نايكسان،
«رستگارى»[2] بهعنوان
اقدامى رهايىبخش و در نتيجه بهعنوان شرط تحقق زندگى در آزادى توصيف شده است. اين
رهايى، كاملا و منحصرا با نام و شخص عيسى مسيح به عنوان نجاتبخش پيوند يافته است.[3] اساسا اين رهايى كه از طريق عيسى
مسيح صورت مىگيرد، رهايى از سلطه گناه و مرگ است و در اصل هر فردى در اين رهايى و
رستگارى براساس توبه، تغيير كيش و ايمان شركت مىجويد.
رستگارى در نهايت حادثهاى است كه در آينده واقع خواهد شد و به واسطه
آن مرگ مغلوب مىشود.[4] اما در
عينحال هديهاى است كه در زمان حاضر اعطا مىشود ...
با اينهمه رستگارى را مىتوان خوردن و آشاميدن دوستانه در ملكوت خدا
توصيف كرد.[5] ما درباره
آسمانى جديد و زمينى جديد و شهر خدايى جديد، سخن مىشنويم.[6]
از نگاه مسيحيت، انسان گرفتار هوا و هوس، زمانى طعم آزادى و نجات و
رهايى را بهطور كامل خواهد چشيد و آنگاه گام در مدينه فاضله خواهد نهاد كه
«مسيح» در آخر الزّمان رجعت كند تا براى هميشه نجات انسانها را تأمين و تضمين
كند. «نجات و رهايى» بهطور كامل خود را هنگام رجعت و آمدن دوباره مسيح به بشر
مىنماياند.
[1]. هاروى كاكس، مسيحيت،( قم: مركز مطالعات و
تحقيقات اديان و مذاهب، 1378)، ص 149.