اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 79
مىكند. حكومت كارگزارى است كه بدان وسيله اراده دولت متبلور
مىشود، بيان مىگردد و جامه عمل مىپوشد.
4. حاكميت (اقتدار فراگير): حاكميت، مهمترين عنصر دولت نو دانسته
مىشود.
اين واژه، بر قدرت بالاتر و برترى دلالت مىكند كه هيچ قدرت قانونى
ديگرى، برتر از آن وجود ندارد. اين حاكميت، دولت را از ديگر گروهها و مجتمعهاى
انسانها مشخص و متفاوت مىكند. حاكميت دو جنبه دارد: اول اقتدارات داخلى دولت كه
در قلمرو سرزمين خويش است. دوّم استقلال خارجى در برابر دولتهاى ديگر و
مداخلههاى بيرون.[1]
سه. پيوند سياست و دولت
در روزگار حاضر، مشكل بتوان سياست را جداى از دولت يا خواست تأسيس
دولت در نظر گرفت. بين «سياست» و «دولت» پيوندى ژرف و ناگسستنى وجود دارد؛ از
اينرو سرنوشت آندو، باهم گره خورده است. امروز جوهر سياست در دولت آشكار مىشود.
بلونشلى معتقد است: «علم سياست، بهمعناى درست كلمه، علمى است كه دولت را بررسى
مىكند». رافل نيز بر آن است كه: «امر سياسى هر آن چيزى است كه به دولت مربوط
باشد». بارى معتقد است: «تاريخ نظريه سياسى، عمدتا درباره دولت است».[2] چنانكه گذشت واژه «سياسى») lacitilop (از «پوليس») silop (يونانى؛ يعنى، دولت- شهر باستانى اخذ شده
است. پس معانى ضمنى آن از ابتدا با انديشه دولت پيوند خورده است. البته شكلهاى
اوليهتر سازمان اجتماعى وجود داشت كه مقدم بر پيدايش دولت بود.[3]
در عينحال بين سياست و دولت، يكسانى و پيوند كامل وجود ندارد و
دولت