اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 60
آميزش مختلفها، متفاوتها، متزاحمها و گوناگونها، انواع
مجدّد و جامعه وزين و متكامل به وجود مىآيد[1]: وَ قَدْ
خَلَقَكُمْ أَطْواراً[2]؛ «شما را مختلف و گوناگون
آفريد».
در هرحال در طول تاريخ، پيامبران رهبرى گروه مؤمنان، صالحان،
موحّدان، مجاهدان و ... (جبهه حقّ) را در دست داشتند و با تمام قدرت و توان در
برابر گروه كافران، مشركان، منافقان، مفسدان و ... (جبهه باطل) صفآرايى مىكردند
و در صدد از بين بردن تصوير كريه كفر و باطل از جهان بودند. بر اين اساس حركت
تاريخ، با سكاندارى پيامبران و جانشينان صالح آنان، به سمت حقگرايى و پيروزى بر
باطل در حركت بوده است. در اين رابطه آيات زيادى[3]
وجود دارد كه به جهت گزيدهگويى، از بيان آنها پرهيز كرديم.
3- 1- 4. پيروزى حقّ بر باطل
باتوجّه به آيات و شواهد تاريخى گوناگون، روشن مىشود كه تاريخ چيزى
جز انعكاس درگيرى پايدار و بىامان حقّ و باطل نيست. رويارويى طرفداران ايندو از
سپيدهدم تاريخ تاكنون بهطور مداوم و در ميدانهاى گوناگون حيات جريان داشته و
پيروزى و شكست دست به دست گرديده است. البته قدرت غيبى خداوند هميشه ياور
حقّپرستان و مؤمنان بوده است. در روند تاريخ مقاطع بسيارى پيش آمده كه حقّ و
رهروان راهش در ضعف و فشار و باطل و ميداندارانش در تاختوتاز بودهاند؛ اما
سرانجام تاريخ طبق سنن الهى از آن حق و حقطلبان است و حاكميت خط انبيا بر تمامى
قلوب و نفوس تحقّق خواهد يافت. قرآن نويدگر اين حقيقت است كه در مبارزه طولانى
[1]. ر. ك: جعفر سبحانى، فلسفه تاريخ و نيروى
محرّك آن،( قم: انتشارات مكتب اسلام، 1376)، صص 131- 133.