اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 43
از نظر هگل عالم هم شامل طبيعت بهمعناى مادى كلمه است و هم
شامل طبيعت به معناى روحانى كلمه و با اينكه طبيعت مادى در تحوّل تاريخ عالم دخيل
است، آنچه از اين لحاظ جنبه اصلى و جوهرى دارد، «روح» و تحوّل آن است. از لحاظ
تاريخ عالم، طبيعت مادى نيز بايد نسبت به «روح» سنجيده شود؛ زيرا روح است كه در
تاريخ واقعيت انضمامى پيدا مىكند. تاريخ بدين طريق محل صيرورت روح است و چون جوهر
روح، آزادى و حريّت است؛ پس در واقع تاريخ نمودارى از مراحل مختلف تحقّق آزادى
است.
تحقّق تدريجى آزادى، در سير تاريخ، در عين حال و ضرورتا تحقّق تدريجى
آگاهى و شعور است؛ يعنى، در واقع تاريخ عالم، تاريخ «روح» است؛ از اين لحاظ كه روح
كوشش دارد از خودآگاه شود و خود را آزاد سازد و اين آگاهى و اين آزادى مقدور
نمىگردد؛ مگر به نحو تدريجى و بهطور ديالكتيكى. تاريخ عالم مراحل منطقى پيشرفت
شعور و آزادى را مصوّر مىكند!
معناى آزادى در نظر هگل، چيزى به جز آگاهى از خود و شعور به خود نيست
و همين در عينحال هم خصوصيت اصلى روح است و هم غايت و نهايتى كه مورد تجسّس او
است. آزادى مطلق و آگاهى تام، غايت روح و در نتيجه غايت تاريخ عالم است و اين غايت
آن چيزى است كه «روح مطلق» از انسان و از جهان انتظار دارد و عالم خواهناخواه به
آن جهت سوق پيدا مىكند ... انسان [هم] از آن جهت كه انسان است، هم آزاد است و هم
وسيله تحقّق آزادى و به همين جهت ناگزير موجودى است تاريخى.[1]
تاريخ حقيقى، عبارت است از ترجمان فرآيند الهى و مطلقه روح در
عالىترين صور آن و تجلّى پيشرفتى تكاملى كه در جريان آن، روح سرشت حقيقى خود را
كشف و به نفس خويش، آگاهى مىيابد. صور خاصى كه روح در هريك از اين مراحل به خود
مىگيرد، عبارت است از: روحيات ملّى تاريخ جهانى، همراه با تمام ويژگىهاى
[1]. كريم مجتهدى، درباره هگل و فلسفه او،( تهران:
امير كبير، 1376)، ص 98 و ....
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 43