اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 39
چهار ديدگاه در فلسفه تاريخ:
1. توين بى و انگاره «تمدّن»
توين بىواحد معقول را در بررسىهاى تاريخى نه «انسانيت» و نه «گروهى
خاصّ» از انسانها و نه «ملّت» مىداند؛ بلكه در نظرگاه او آنچه ما را با يك واحد
متشكّل و منسجم روبهرو مىكند و فهم و بيان حوادث تاريخى را ممكن مىسازد،
«تمدّن» است. «تمدّن» دلالت بر نوعى ارتقاى روحى و اخلاقى مىكند و انسانها
خواهناخواه در حال كوشش و تقلّا براى فراروى از مراحل ابتدايى انسانيت به مراتب
بالاتر و عالىتر هستند. توين بى، تمدّنهاى گوناگونى را كه در طول تاريخ به وجود
آمده، استقرا كرده و به مطالعه تطبيقى آنها پرداخته است. او معتقد است كه در ميان
جوامع بشرى تنها 21 جامعه، منظّم و متشكّل است و تمدّن يا جامعه واقعى به شمار
مىرود. از جمله مهمترين آنها، مىتوان به تمدّنهاى خاور دور، تمدّن هندو، تمدّن
ارتدكس، تمدّن اسلامى و تمدّن غربى معاصر اشاره كرد.[1]
از نظر توينبى ويژگى شاخص و وجه مميّزه اصلى تمدّنها، پويايى و
تحرّك آنها است. هر تمدن برخاسته از دل تمدّن پيش از خود است؛ يعنى، درپى ظهور و
سر بر آوردن يك نيروى معارض يا چالش تهديدكننده قدرتمند، ضرورتا واكنش يا پاسخ
مناسب و خلّاقه جديدى را درپى دارد.
پس وجود يك محرّك يا انگيزه، سبب عكسالعمل در جامعه مىشود؛ مثلا
مشكلات ناشى از خشونت و سختى محيط جغرافيايى يا ظلموستم حاكمان بر جامعه، يا
شكستهاى پىدرپى يا محروميّتها و فشارها و انگيزههايى از اين قبيل، سبب مىشود
كه جامعه در جهت دفاع از خود، در مقابل اين محركها عكسالعمل نشان دهد و همين
عكسالعمل موجب پيدايش تمدّنى تازه مىگردد.
بنابراين تمام تمدّنها در واقع عكسالعملى دفاعى است در مقابل هجوم
مشكلات گوناگون جغرافيايى، اجتماعى و سياسى. وقتى تمدّنى به اين طريق به وجود آمد،
به