اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 322
مىدهد.[1] در واقع در چنين بسترى رفاه،
عدالت و امنيت نيز معنا پيدا مىكند و حقيقت خويش را باز مىيابد. جز با اين نگرش
همهجانبه به انسان و در كنار هم چيدن اجزاى حقيقى او، نمىتوان به تعبير رؤياى
هميشگى انسان در تأسيس «مدينه فاضله اسلامى» دست يافت. در اين زمينه پيشتر[2]
بهطور مفصّل بحث شد و اينك اشاراتى چند به برخى موضوعات مىشود:
الف. تكميل و تقويت اخلاق:
«هنگامىكه قائم ما قيام مىكند، دستش را بر سر بندگان مىگذارد و
عقول آنها را متمركز ساخته و اخلاقشان را به كمال مىرساند».[3]
اين كاركرد، ضرورىترين و مؤثرترين اقدامى است كه يك دولت براى رشد و بالندگى
جوامع و هدايت و ارشاد آنها به سوى نيكىها و فضايل مىتواند انجام دهد و اين دولت
اخلاقى امام مهدى (عج) است كه به تمام و كمال آن را به سامان مىرساند.
ب. دعوت به سنّت و سيره پيامبر صلى اللّه عليه و اله:
رسول خدا صلى اللّه عليه و اله درباره اقدامات فرهنگى حضرت مهدى (عج)
مىفرمايد: «مردم را به اطاعت من و دين من وادار مىكند و به قرآن دعوتشان
مىنمايد»[4] و «هيچ
بدعتى نمىماند كه آن را از بين مىبرد و هيچ سنّتى نمىماند مگر اينكه آن را به
پا مىدارد».[5]
ج. امر به معروف و نيكىها:
«پيامبر و وصىّ او و قائم [هنگامىكه قيام مىكند]، مردم
[1]. حسن مسعودى، مهدويت و مدينه فاضله، چشم به
راه مهدى،( قم: مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، 1378)، 200 و 201.
[2]. ر. ك: فصل سوّم از بخش دوّم( فرضيه دولت
اخلاقى).
[3].« إذا قام قائمنا وضع يده على رؤوس العباد
فجمع به عقولهم و أكمل به أخلاقهم»: قطب الدين راوندى، الخرائج و الجرائح، ج 2، ص
841، ح 71؛ محمّد باقر مجلسى، بحار الأنوار، ج 52، ص 336، ح 7؛ لطف اللّه صافى،
منتخب الاثر، ص 682.
[4].« يقيم الناس على ملّتى و شريعتى و يدعوهم إلى
كتاب ربّى»: محمّد بن على شيخ صدوق، كمال الدين، ج 2، ص 411، ح 6؛ محمّد بن حسن
حرّ عاملى، اثبات الهداة، ج 7، ص 52؛ فضل بن حسن طبرسى، اعلام الورى، ص 425.
[5].« لا يترك بدعة إلّا ازالها و لا سنّة إلّا
اقامها»: محمّد بن حسن حرّ عاملى، وسائل الشيعه، ج 25، ص 436؛ محمّد بن محمّد شيخ
مفيد، الارشاد، ج 2، ص 385؛ على بن عيسى اربلى، كشف الغمه، ح 2، ص 466.
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 322