اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 317
تربيت اخلاقى و رشد و بالندگى معنوى انسانها براى تقرب به خدا
و حصول به سعادت جاويدان است. چنانكه پيشتر گذشت كمبود اين امر در عصر ظهور و
نياز واقعى انسانها به تغيير در رفتار و منش اخلاقى خود- به علّت كثرت فساد و
انحراف- به شدت احساس مىشود. بر اين اساس بايستهترين و مهمترين برنامه و
كارويژه دولت امام مهدى (عج) رشد تربيتى، احياى نفوس مرده و تكامل روحى- معنوى
انسانها است.
انسان كه جزء اصلى تشكيل جامعه صالح و سالم است، محور اصلى
برنامهريزىها، قوانين، سياستگذارىها، علوم و ديگر مسائل جامعه مىباشد. انسان
براى اصلاح جامعه و تشكيل اجتماعى سالم، نخست بايد اصلاحات و تحولات را از درون
خود آغاز كند؛ زيرا تمام مسائل اقتصادى، سياسى، جنگ، صلح، نيكى، زشتى، فساد و ستم
و ...
در اجتماع به انسان مربوط است. پس او با ايجاد انقلابى در درون خود،
مىتواند در جامعه نيز انقلاب و تحول به وجود آورد و سمتوسوى همه چيز را به سوى
هدف و مقصد اصلى (خدا) قرار دهد؛ امرى كه خلقت جهان براساس آن به پا داشته شده
است.
در هر جامعهاى بهترين برنامهها و قوانين بايد به دست بهترين و
شايستهترين افراد و مجريان اجرا و طرحريزى شود. به همين دليل ساختن انسان و
پرورش و رشد افرادى صالح، مقدمه اصلى براى تشكيل هر نظام صالح و انسانى است.[1]
امام مهدى (عج) نخست به تربيت انسانها مىپردازد تا ديگر برنامههاى
اجتماعى خود را به شايستگى انجام دهد. عدالت، دادگرى، قانون رفتارى، ديگردوستى،
ايثار و ...
را در سطح جامعه پايدار سازد. كينهتوزى را- كه خلقى شيطانى و به جهت
پايين بودن سطح فرهنگ انسانى است- با رشد تربيت و تكامل عقل، به محبّت و دوستى
تبديل كند و انساندوستى را در روابط اجتماعى استوار سازد.
ثروتپرستى و مالاندوزى، پديدهاى روحى و باطنى است. انسانها نخست
در باطن حريص و ثروتپرست مىشوند، آنگاه در خارج به اموال ديگران تجاوز مىكنند
و به ظلم و ستمهاى اقتصادى دست مىزنند. اين مشكل بزرگ (مالدوستى) در