اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 281
است كه خدا را- آنچنانكه شايسته معرفت او است- مىشناسند و
آنان انصار حضرت مهدى در آخر الزمان هستند».[1]
بانوان
حضور فعّال بانوان در عصر ظهور، مورد اشاره روايات قرار گرفته است؛
چنانكه امام صادق عليه السّلام مىفرمايد: «همراه با قائم عليه السّلام سيزده نفر
زن هستند ... آنان مجروحان را مداوا و از بيماران نگهدارى و پرستارى مىكنند؛
همچنانكه در زمان پيامبر چنين بود».[2]
در روايتى نيز به وجود پنجاه زن اشاره شده است (از ميان 313 نفر) كه
بدون قرار قبلى، وارد مكّه مىشوند و گرد هم مىآيند.[3]
با دقّت و تأمّل در اين گروهها و افراد، روشن مىشود كه آنان در
ابتدا به عنوان نيروهاى كمكى عمل خواهند كرد؛ سپس كارها و امور مختلف شهرها و
كشورها- به خصوص پايتخت- را عهدهدار شده و مسؤوليتهايى در دست خواهند گرفت؛
هرچند بهطور دقيق نمىتوان ساختار مناسب اجرايى و ادارى اين كارگزاران را مشخّص
كرد.
3- 5. نهاد قضاوت
قضاوت از مناصب مهم در حكومت اسلامى و از امورى است كه در زمان
پيامبر صلى اللّه عليه و اله و پس از آن، بدان اهتمام بسيارى داشتند. رسول اكرم
صلى اللّه عليه و اله در كنار امور اجرايى و نظامى، خود به كار قضاوت نيز رسيدگى
مىكرد و در موارد ضرورى، تصدّى آن را به برخى از اصحاب از جمله امام على عليه
السّلام واگذار مىنمود. گسترش قلمرو حكومت اسلامى، امر قضاوت را نيز متحوّل ساخت
و امام على عليه السّلام براى ايالات و شهرهاى ديگر،
[1].« ويحا للطالقان ... بها رجال مؤمنون عرفوا
اللّه حقّ معرفته و هم انصار المهدى في آخر الزمان»: على بن عيسى اربلى، كشف
الغمه، ج 2، ص 478؛ محمّد باقر مجلسى، بحار الأنوار، ج 51، ص 78، و ج 57، ص 249.
[2].« يكون مع القائم( عج) ثلاث عشرة امرأة، ...
يداوين الجرحى و يقمن على المرضى كما كان مع رسول اللّه صلى اللّه عليه و اله»:
محمّد بن حسن حرّ عاملى، اثبات الهداة، ج 3، ص 575، ح 725.