اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 22
محك زده و شفاف نمايند تا كيفيت تصميمهايى كه براى آينده مىگيرند،
بهبود يابد.
ديگر آنكه آيندهپژوهى درصدد كمك به مردم است تا تصويرها و اقدامهاى
[كنونى] خود را از حد كوششهاى فقط منفعلانه فراتر برده، بكوشند تا آينده را
پيشبينى كرده و سپس برپايه پيشبينىهاى [درستتر] طرحهاى عملى خود را اجرا كرده
و به پيش ببرند. اين فقط گام اوّل آيندهنگرى است. گام بعدى ايجاد تصويرهاى مثبت
از آينده (آيندههاى مطلوب و مرجّح) و اقدام به طرحريزى و تصميمگيرى براساس آن
تصويرهاى مثبت است.
يادگيرى براى بينشمندى و بازنگرى بينشهاى مرتبط با آينده و آنگاه
اقدام به طرحريزى و عمل بر پايه اين بينشها، بهگونهاى كه در عرصه طرحريزى و
تصميمگيرى رايج است، قلب آيندهپژوهى و آيندهكاوى را تشكيل مىدهد».[1]
اين بيان، به خوبى زواياى مختلف «آيندهپژوهى» را بازگو كرده است؛ با
اينحال اين امر از جنبههاى مختلف براى پژوهشگران معارف دينى اهميت مىيابد:
1. شناخت و فهم نسبتا واقعى و درست از «آينده» و توانايى تحليل و
برنامهريزى درباره آن؛
2. پيوند حال با آينده و الگوبردارى از آينده مطلوب و مورد انتظار
براى بهسازى و بسترسازى زندگى سياسى- اجتماعى حاضر؛
3. كشف سنّتهاى حاكم بر تاريخ و ارائه تحليلى از «فلسفه تاريخ» و
حركت نظاممند و هدفدار آن؛
4. شناخت ديدگاه دين درباره آينده و تبيين «سيماى جامعه مطلوب» با
تكيه بر منابع و حيانى و ايجاد آمادگى براى رسيدن به آن.
«آيندهپژوهى» و «آيندهنگرى»، از نظر سياسى، روابط بينالملل، فلسفه
تاريخ، مديريت، دين و انديشه سياسى، دينى و ... جايگاه ويژهاى دارد؛ اما همواره
اين سؤال مطرح است كه «چگونه درباره چيزىكه هنوز نيامده، پژوهش كنيم؟»