اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 205
و عدالت را برقرار ساخت، ديگر نيازى به كاربرد زور و قدرت نيست؛
چنانكه در روايات متواترى آمده است: «يملأ الارض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و
ظلما».[1]
نتيجه نقد و بررسى اين فرض، اين است كه هرچند سند بعضى از روايات،
مخدوش و صحت آنها با مشكل مواجه است؛ اما بهطور كلى پاسخهاى گوناگونى- با فرض
صحّت آنها- قابل ارائه است. اصولا دولت، ايشان دولت رحمت، عطوفت و كمال خواه است و
به رشد عقلى و خلقى انسانها توجّه ويژهاى دارد.
اين با اقتدارگرايى و استبداد به دست نمىآيد و حتى نياز دائمى به
استفاده از قدرت و نيروى نظامى نيست. روايات موجود درباره جنگ و ستيزش نيز محدود
به دورههاى آغازين قيام و پيش از تشكيل حكومت است و پس از استقرار دولت اخلاقى
امام مهدى (عج)، جنگ و ستيزشها تقليل مىيابد يا از بين مىرود و ديگر نيازى به
سلاح و قدرت فيزيكى نيست.
حتّى آن حضرت در آغاز قيام، ابتدا با منطق و برهان و گفتوگو، سعى در
ارشاد همه مردم و پرهيز از خشونت و درگيرى دارد و تنها در صورت مخالفت و دشمنى با
آن حضرت، به جهاد با آنان مىپردازد و اين جهاد، از امدادهاى الهى و يارى او
برخوردار بوده و او با شدّت، دشمنان خدا را سركوب مىكند. امام باقر عليه السّلام
مىفرمايد: «بدانيد كه جهاد واقعى در آخر الزّمان است»[2].
اين جهاد، نه بهمعناى كشورگشايى و استثمار ملّتها و نه براى تشكيل دولتى استبدادى
و اقتدارگرا است؛ بلكه براى نجات انسانها و رهنمونى آنان به سعادت واقعى است.
پس هدف اصلى قيام، رستگارى مردم و دستگيرى از آنان است؛ نه سركوبى و
رفتار خشونتآميز با آنان. تنها گروه فساد و ظلمپيشه در تيررس سختگيرىها و
جنگهاى حضرت خواهند بود و مردم در صلح، آرامش، احترام و عزّت زندگى
[1]. محمد بن حسن طوسى، كتاب الغيبة، ص 474 و 425؛
محمد ابراهيم نعمانى، الغيبة، ص 237، ح 26؛ محمد بن على بن بابويه صدوق، كمال
الدين، ج 2، ص 408، ح 7.
[2].« ... الّا انّ الجهاد فى آخر الزّمان»: كامل
سليمان، يوم الخلاص، ج 1، ص 423.
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 205