اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 204
يكى از اين شورشها مىفرمايد: «اين آخرين سركشى عليه قائم آل
محمد است»[1].
با تشكيل دولت مهدوى و فروپاشى قدرتهاى باطل (كفر و فساد)، جنگها
به پايان مىرسد و ديگر قدرتى باقى نمىماند كه بعد از آن با ارتش مهدى، مقابله
كند. مردم نيز همه طرفدار و علاقهمند به حضرت هستند. در واقع نيروى نظامى روبه
كاستى مىرود و سازوبرگ جنگى، در بازارها بدون تقاضا مىگردد و در نتيجه ارزان و
بىخريدار مىشود. امام على عليه السّلام مىفرمايد: «... جنگها به پايان مىرسد»
و زمخشرى نقل مىكند:
«يكى از نشانههاى قيام [مهدى] اين است كه از شمشيرها به جاى داس
استفاده مىشود»[2].
ح. كاربرد قدرت براى اقامه حق
براساس آموزههاى بنيادى و اصلى دين اسلام، هدف از استفاده از قدرت،
به پا داشتن حق و دفع باطل است. سيره پيامبر صلّى اللّه عليه و اله، حضرت على عليه
السّلام و امام حسين عليه السّلام و منش امام مهدى (عج) بيانگر اين انگاره است.
دين اسلام در عرصه عمل و رفتار اجتماعى، براى حق بالاترين ارزش را قائل است و در
مقام كاربرد قدرت، معتقد است كه آنرا بايد براى بهپا داشتن حق و نفى باطل مورد
استفاده قرار داد (برعكس تمامى دولتهاى باطل در همه دورانهاى تاريخ كه قدرت را
براى نفع شخصى، رسيدن به مقام و ثروت و شهرت و نابودى رقيبان و ... به كار
بردهاند). امام على عليه السّلام پس از كسب خلافت فرمود: «...
اين كفش پاره در نزد من دوستداشتنىتر از حكومت بر شما است؛ مگر
اينكه حقى را بهپا دارم و يا باطلى را دفع كنم»[3].
همچنين از ديدگاه اسلام كاربرد بنيادين قدرت براى تحقق عدالت و نفى ظلم است[4]. پس از آنكه حضرت قيام كرد و ظلم و
فساد را از بين برد
[1].« ... و هى آخر خارجة تخرج على قائم آل محمد
صلّى اللّه عليه و اله»: محمد بن مسعود عياشى، تفسير عياشى، ج 2، ص 61، ح 49؛ بحار
الانوار، ج 52، ص 345، ح 91.
[2]. ر. ك: نجم الدين طبسى، چشماندازى به حكومت
مهدى( عج)،( قم: بوستان كتاب، 1380)، ص 126 و 128.
[3]. ابو حامد بن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج
البلاغه،( قم: كتابخانه مرعشى، 1404)، ج 2، ص 185.
[4]. عباس نبوى، فلسفه قدرت،( تهران: سمت، 1379)،
ص 313 و 323.
اسم الکتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) المؤلف : كارگر، رحيم الجزء : 1 صفحة : 204