اسم الکتاب : آشنايى با قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران المؤلف : مجيدى، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 316
ومىتواند مركز صدور پيام اسلام باشد،[1]
از رويكرد سياست خارجى جمهورى به نظريه «امالقرى» تعبير مىشود؛[2]
نظريهاى كه براساس آن- چنانكه در مقدمه قانون اساسى باز آمده- انقلاب اسلامى بايد
از مجراى گسترش روابط بينالمللى با ديگر جنبشهاى اسلامى و مردمى راه تشكيل امت
واحده جهانى را هموار نمايد.
دو. دفاع از همه مسلمانان و مستضعفان جهان:
چنانكه پيشتر نيز اشاره شد، طبق قانون اساسى، نظام جمهورى اسلامى به
سعادت همه بشر مىانديشد[3] و خود را
موظف مىداند از حقوق همه انسانها بهويژه مسلمانان و مستضعفان جهان حمايت كند.[4] درواقع مسلمانان نمىتوانند نسبت
به سعادت و حقوق انسانهاى ديگر بىاعتنا باشند؛ زيرا انساندوستى و حمايت از اصول
و ارزشهاى انسانى و تلاش در راه تحقق به آرمانهاى مشترك بشرى و سرانجام حمايت از
عدالت و آزادى و استقلال و صلح و امنيت، از آموزههاى بديهى اسلام است؛[5] چنانكه قرآن كريم مىفرمايد:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بالْبَينَاتِ وَأَنْزَلْنَا
مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيقُومَ النَّاسُ بالْقِسْطِ؛[6] ما
پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ميزان [/ قوانين عادلانه]
را نازل كرديم تا مردم به عدالت قيام كنند.
[1]. صادق حقيقت، مسئوليتهاى فراملى در سياست
خارجى دولت اسلامى، ص 70.
[2]. براى آشنايى بيشتر با نظريه امالقرى بنگريد
به: محمدجواد لاريجانى، مقولاتى در استراتژى ملى، فصل چهارم.
[3]. جلالالدين مدنى، حقوق اساسى و نهادهاى سياسى
جمهورى اسلامى ايران، ص 343.
[4]. قانون اساسى، اصول 3( بند 16)، 11، 14، 152 و
154. امام خمينى در پيام خويش به مناسبت سالگرد فاجعه مكه در تاريخ 29/ 4/ 1367 بر
اين امر تأكيد فرمود:« من بهصراحت اعلام مىكنم كه جمهورى اسلامى با تمام وجود
براى احياى هويت اسلامى مسلمانان در سراسر جهان سرمايهگذارى مىكند و دليلى هم
ندارد مسلمانان جهان را به پيروى از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نكند و جلوى
جاهطلبى و فزونطلبى صاحبان قدرت و پول و فريب را نگيرد. ما بايد براى پيشبرد
اهداف و منافع ملت محروم ايران برنامهريزى كنيم. بايد در ارتباط با مردم جهان و
رسيدگى به مشكلات و مسائل مسلمانان و حمايت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با
تمام وجود تلاش نماييم و اين را بايد از اصول سياست خارجى خود بدانيم. ما اعلام
مىكنيم كه جمهورى اسلامى براى هميشه حامى و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است و
كشور ايران بهعنوان يك دژ نظامى و آسيبناپذير، نياز سربازان اسلام را تأمين و
آنان را به مبانى عقيدتى و تربيتى اسلام و همچنين به اصول و روشهاى مبارزه عليه
نظامهاى كفر و شرك آشنا مىسازد.»( بيژن اسدى، سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران،
ص 74.)
[5]. محمد هاشمى، حقوق اساسى جمهورى اسلامى ايران،
ج 2، ص 430.