اسم الکتاب : انديشه سياسى امام خمينى( ره) المؤلف : فوزى، يحيى الجزء : 1 صفحة : 183
2. سطوح مختلف تعريف عدالت و شاخصهاى عدالت اجتماعى از
ديدگاه امامخمينى
امام گاه عدل را «ضد جور» مىشمرد[1]
و گاه آن را رعايت حد وسط در امور و افعال «و همچون مسيرى مستقيم و معتدل مىداند[2] و گاه نيز از آن بهعنوان تعديل
قواى انسانى و قواى باطنيه و ظاهريه ياد مىكند.[3]
ايشان در پارهاى از آثار خود عدل را صفت نفسانى ريشهدار (ملكه) مىداند كه به
مدد آن انسان به تقوا و ترك محرمات و انجام واجبات سوق داده مىشود.[4]
از منظرى ديگر، امامخمينى اصولًا در سه سطح به بحث عدالت پرداخته
است.
1. عدالت را صفت پروردگار و فعل ربوبى معرفى مىكند و عالم را تجلى
اين صفت الهى، و اساس عالم را نيز موازين عدل مىداند.[5]
2. عدالت را صفت اخلاقى فرد مىشمرد و آن را مفهوم حد وسط در امور
مىداند: «بدان كه عدالت عبارت است از حد وسط بين افراط و تفريط و آن از امهات
فضائل اخلاقيه است.»[6] در اين
راستا، امام نفس انسان را متشكل از دو جزء مىداند: يك. جزء متعقل كه منشأ حكمت و
عدالت است؛ دو. جزء غيرمتعقل كه منشأ خشم و شهوت و غضب است. اجزاى غيرمتعقل به
منزله قوايىاند كه سرچشمه تمام ملكات حسنه و سيئه هستند.[7]
به تعبير امامخمينى، هر كدام از اين قوا منشأ نوعى رفتارهاى
انسانىاند و به تناسب رشد جسمانى او توسعه مىيابند تا به كمال برسند. عدالت در
اين بعد به معناى حد وسط (به دور از افراط و تفريط) است و نمودش در رفتار انسانى
هنگامى است كه رفتار و اخلاق فرد برآيند نسبت مساوى دخالت هر يك از اين سه قوه با
نظارت قوه عاقله باشد.
«در اخلاق نفسانيه، عدالت به مثابه اعتدال قواى ثلاثه است.»[8] بر اين اساس، عدالت