اسم الکتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى المؤلف : حسينى فر، رضا الجزء : 1 صفحة : 115
بلكه به اعتقاد امام، «بسيارى از احكام عبادى اسلام [نيز، در
حقيقت] عبادى- سياسى است.»[1] براى نمونه، در كلمات
امامخمينى مىتوان به تأثيرات سياسى عباداتى چون نمازجمعه و جماعات، حضور در
مساجد، مراسم جهانى حج، خمس، زكات و ... اشاره كرد كه در عين عبادى بودن، تأثيرات
سياسى فراوانى دارند.
امامخمينى در كتاب حكومت اسلامى مىفرمايد:
بسيارى از احكام اسلام، منشأ خدمات اجتماعى و سياسى است. عبادتهاى
اسلام اصولًا توأم با سياست است. مثلًا نماز جماعت و اجتماع حج، در عين معنويت
اخلاقى و اعتقادى، حائز آثار سياسى است. اسلام اينگونه اجتماعات را فراهم كرده تا
از آنها استفاده دينى شود، عواطف برادرى و همكارى افراد تقويت شود، رشد فكرى
بيشترى كنند و براى مشكلات سياسى و اجتماعى خود، راهحلهايى بيابند و بهدنبال آن
به جهاد و كوشش دستهجمعى بپردازند.[2]
مؤمنين به اسلام، تنها با قواعد زندگى صرفاً اخلاقى و مذهبى خود در
جزئيات ريز آشنا نمىشوند؛ بلكه راه مناسبات اجتماعى و اقتصادى نيز در آن ترسيم
شده است. اسلام ضمن مراقبت از روح مؤمنين، حيات دنيايى آنها را سازمان داده و از
منافع آنها حمايت مىكند ... اسلام نهتنها در انزواى معنوى فرو نمىرود، بلكه
درصدد تحقق اين ايدهآل است كه دين و سياست را وحدت بخشد.[3]
[3]. مارسل بوازار، اسلام و جهان امروز، ص 60؛
همچنين بنگريد به گفته هاكنج، محقق و استاد دانشگاه هاروارد، به نقل از: عبدالكريم
بىآزار شيرازى، رساله نوين، ج 4، ص 135.
اسم الکتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى المؤلف : حسينى فر، رضا الجزء : 1 صفحة : 115