كسب كردن
با آنها نيز جايز نيست، اگرچه منفعت حلال مقصود[2]
داشته باشند، مانند استفاده كردن از مدفوع انسان براى كود زمينهاى زراعى.
البته آب
انگور- و مويز و خرما- پس از جوش آمدن[3] و پيش از
رفتن دو ثلث آن- در اثر تبخير- بنابر اينكه نجس باشد از حكم بالا مستثناست.
همچنين تمام اقسام كافر حتى مرتد فطرى[4] بنابر اقوا
مستثناست. نيز سگ شكارى، سگ گله، سگ زراعت، سگ باغ و سگ خانه (كلاب نافعه) هم از
اين حكم، مستثنا هستند] و خريد و فروش آنها جايز است [.
كسب مال از راه مبادله بر اعيان خارجى حرام
شرح: بعضى از
اعيان و اشيايى كه حكم تحريم مترتب شده و اكتساب با آنها (كسب مال از طريق مبادله
بر آنها) حرام و ممنوع است، اعيان نجسه ميباشد. درباره اصل اعيان نجسه در كتاب
طهارت بحث شده است. اعيان نجسه به عقيده امام خمينى (قدس سره) يازده چيز است: 1.
بول؛ 2. مدفوع؛ 3. منى؛ 4. مردار؛ 5. خون؛ 6. سگ؛ 7. خوك؛ 8. شراب و هر مسكرى كه
اصالتاً مايع باشد؛ 9. فقاع؛ 10. كافر؛ 11. عرق شتر نجاستخوار. اين نكته نيز
بديهى است كه هر نجسى حرام است. بنابراين خوردن گوشت مردار و خوك و سگ حرام است،
نوشيدن شراب و خون و ... حرام است.
در باب
مكاسب محرمه مسائل معاوضه بر اين اعيان بحث ميشود. بحث اصلى هم در حلّيت و حرمت
وضعى مطلق معاوضه بر آنهاست و در برخى از آنها علاوه بر حرمت وضعى، حرمت تكليفى
نيز مطرح مىشود. مانند: معاوضه بر خمر، و ....
[1]. دليل عدم جواز، اين است كه هبه و صلح مذكور
نياز به قبول دارد و نوعى اكتساب شمرده ميشود و مطلق اكتساب با اعيان نجس اشكال
دارد.
[2]. منفعتى كه مورد توجه عقلاست و عقلا قصد آن
حلال را ميكنند و براى آن پول ميدهند.
[3]. شرط جوش آمدن و غليان آب انگور اين است كه
به وسيله آتش باشد نه به خودى خود.
[4]. مرتد فطرى واجب القتل است ولى تا اعدام
نشده است ماليت دارد اگرچه از ارزش آن كاسته شده است.