responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله    الجزء : 1  صفحة : 561

و استحباب يكسان باشند. همچنانكه عدول كردن از نيابت شخصى به نيابت شخص ديگر جايز نيست و نيز عدول كردن از نيابت ديگرى به اعتكاف براى خود و برعكس جايز نيست.

(1)

مسأله 3- در دو روز اوّل اعتكاف مستحبى مى‌تواند از اعتكاف دست بكشد

ولى بعد از تمام شدن دو روز اوّل، روز سوّم واجب است، بلكه بعد از هر دو روز اعتكاف، سوّمين روز آن واجب مى‌شود، بنابر اقوا در سوّمين روز اول و سوّمين روز دوّم يعنى روز ششم، و بنابر احتياط واجب در بقيّه سوّمين روزها (مانند روز نهم و دوازدهم و ...) و امّا اعتكافى را كه نذر كرده است اگر معيّن باشد، قطع آن مطلقا (حتى روز اوّل و دوّم) جايز نيست وگرنه در حكم اعتكاف مستحبى است.

(2)

مسأله 4- بايد روزهاى اعتكاف متصل باشد

و چنانكه قبلا گفته شد، دو شب وسط در اعتكاف داخل است. پس اگر اعتكاف سه روز جدا از هم و يا بدون شبهاى وسط آن را نذر كند نذرش باطل است، اگر مقصودش اعتكاف شرعى باشد، و همچنين است اگر يك روز يا دو روز را به شرط آنكه زيادتر نشود، نذر كند (نذرش باطل است) البتّه اگر مقيّد نكند كه زيادتر از يك يا دو روز نباشد صحيح است و بايد يك روز يا دو روز بر آن بيفزايد.

(3)

مسأله 5- اگر اعتكاف يك ماه را نذر كند ما بين هلال ماه اوّل تا هلال ماه دوّم مجزى است‌

، اگر چه از سى روز كمتر باشد، لكن در اين صورت بنابر احتياط (مستحب) يك روز به آن ضميمه مى‌كند.

(4)

مسأله 6- يك اعتكاف بايد در يك مسجد انجام گيرد

بنابراين انجام آن در دو مسجد جايز نيست، اگر چه به هم متّصل باشند، مگر آنكه يك مسجد حساب شوند. و اگر تمام كردن آن در محلّى كه نيّت اعتكاف كرده، به خاطر ترس يا خراب شدن مسجد و مانند آن ممكن نباشد، اعتكاف باطل مى‌شود و تمام كردن آن در مسجد جامع ديگرى براى او كافى نيست.

(5)

مسأله 7- پشت بامها و سردابها و محرابهاى مساجد جزء مساجد است‌

و مادامى‌كه نداند آنها جزء مسجد نيستند، در حكم مسجد مى‌باشند، بر خلاف چيزهايى كه بر مسجد افزوده مى‌شود، مثل راهرو و دهليز كه اين چيزها تا وقتى كه نداند جزء مسجد است از مسجد حساب نمى‌شود و از آن جمله است، دو بقعه مسلم بن عقيل (عليه السلام) و هانى (ره) كه ظاهرا خارج از مسجد كوفه است.

(6)

مسأله 8- اگر جاى مخصوصى را از مسجد براى اعتكاف معيّن كند متعيّن نمى‌شود.

(و لازم نيست همانجا اعتكاف كند) و قصدش لغو است، حتّى در جايى كه پشت بام را معيّن كند، نه قسمت پايين را، يا برعكس آن، بلكه معيّن كردن جاى مخصوصى از مسجد در بعضى موارد باعث اشكال در صحت اعتكاف مى‌شود.

اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله    الجزء : 1  صفحة : 561
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست