اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 493
نماز افراد صف جلو
صحيح است يا نه، بايد نماز آنها حمل بر صحّت شود و اگر نماز افراد صف جلو بنابر
تقليد خودشان صحيح باشد و بنا بر تقليد افراد صف بعد باطل باشد، چنانچه صف جلو
حائل يا فاصله ممنوع باشد، داخل شدن در آن نماز جماعت، اشكال دارد.
(1)
مسأله 9-
افراد صف عقبتر مىتوانند در صورتى كه افراد صف جلو ايستادهاند [تكبيرة الإحرام
بگويند]
و آماده و
در شرف گفتن تكبيرة الاحراماند، قبل از آنها تكبيرة الأحرام را بگويند.
(2)
احكام
نماز جماعت
(3) بنابر
اقوا، نخواندن قرائت بر مأموم در دو ركعت اول نماز اخفاتى (غير جهرى) و همچنين در
دو ركعت اول نماز جهرى در صورتى كه صداى امام را- و لو همهمه باشد- مىشنود، واجب
است. ولى اگر صداى امام را- و لو اينكه همهمه باشد- نمىشنود، خواندن قرائت بر او
جايز، بلكه مستحبّ است و در دو ركعت آخر نماز جهرى، در صورتى كه صداى قرائت امام
را مىشنود، احتياط آن است كه قرائت را ترك كند و تسبيحات را بگويد. و اما در نماز
اخفاتى در دو ركعت آخر، مانند كسى كه فرادا نماز مىخواند، واجب است بر او قرائت
يا تسبيحات در حالى كه بين قرائت و تسبيحات مخيّر است چه قرائت امام را بشنود يا
نشنود.
(4)
مسأله 1-
نشنيدن صداى امام، به جهت دور بودن از او باشد يا زيادى صداها، يا كرى يا غير
اينها، فرقى ندارد.
(5)
مسأله 2-
اگر قسمتى از قرائت امام را بشنود و قسمت ديگر آن را نشنود
، احتياط
آن است كه مطلقا قرائت نخواند.
(6)
مسأله 3-
اگر در اين كه مىشنود يا نمىشنود، شك كند
، يا در
اين كه اين صدايى را كه مىشنود صداى امام است يا غير امام، شك نمايد، احتياط آن
است كه قرائت نخواند، اگر چه بنابر اقوا جايز است.
(7)
مسأله 4-
در حال قرائت امام، طمأنينه بر مأموم واجب نيست
، اگر چه
موافق احتياط است. همچنين در حال قرائت امام در ركعت دوّم، فورا ايستادن بر مأموم
واجب نيست.
بنابراين،
جايز است كه سجدهاش را طول بدهد و بعد از آن كه امام مقدارى از قرائت را خوانده
است، قيام كند، در صورتى كه به تأخير زيادى كشيده نشود.
اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 493