اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 283
اين حالت بر حسب
درجات متعبدين، درجات گوناگون و مراتب بيشمارى دارد و سزاوار است كه داراى خضوع و
خشوع و سكون و وقار بوده و قبل از نماز، با هيأتى نيكو عطر زده و مسواك نموده و
شانه بزند و سزاوار است (مانند) نماز وداعكننده، نماز بخواند پس توبه و انابه و
استغفارش را تجديد نمايد، و سزاوار است در پيشگاه پروردگارش مانند عبد ذليلى كه در
مقابل مولايش مىايستد، بايستد و سزاوار است در گفتن «اياك نعبد و اياك نستعين»،
راستگو باشد و مبادا اين جمله را بگويد در حالى كه بنده هواى نفس خويش است و از
غير مولايش استعانت مىجويد، و سزاوار است كه كوشش كند تا موانع قبول نماز را از
خود دور نمايد مانند خودپسندى و حسد و تكبر و غيبت و ندادن زكات و ساير حقوق واجب
كه مانع قبول نماز مىباشند.
(1)
افعال
نماز
(2) افعال
نماز (بر دو قسم) واجب و مستحبّ است، و افعال واجب آن، يازده چيز است:
نيّت،
تكبيرة الاحرام، قيام، ركوع، سجده، قرائت، (خواندن حمد و سوره)، ذكر، تشهّد، سلام،
ترتيب، و موالات. و بعدا خواهد آمد كه بعضى از اينها ركن است، و زياد و كم كردن
آنها، عمدا و سهوا، نماز را باطل مىكند، و البته بنابراين كه نيّت عبارت از داعى
بر انجام فعل باشد، زياد كردن آن تصوّر نمىشود، و بنابراين كه نيّت عبارت از
گذراندن عمل به قلب باشد، زيادى آن مضرّ نمىباشد و واجباتى كه ركن نيستند، زياد و
كم كردن آنها سهوا- نه عمدا- نماز را باطل نمىكند.
(3)
نيّت
(4)
مسأله 1-
نيّت عبارت است از قصد انجام كار (يعنى نماز)
و در آن
تقرّب به خداى متعال و فرمانبرى امر او معتبر است، و در نيّت به زبان آوردن لازم
نيست، زيرا نيّت كارى است مربوط به قلب، كما اينكه در نيّت اخطار قلبى؛ يعنى آوردن
عمل در فكر و حاضر كردن آن در خاطر، واجب نيست كه مثلا در فكر و خزانه خيال خود،
اين معنى را مرتّب نمايد كه مثلا، فلان نماز را جهت فرمانبرى امر خدا مىخوانم،
بلكه وجود داعى و محرّك (انگيزه) كفايت مىكند. و داعى آن است كه انسان اجمالا
ارادهاى داشته باشد كه او را
اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 283