اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 215
اينكه در صورتى كه
قدرت دارد بايد فورا آنها را تطهير كند. و اگر تطهير متوقف بر هزينه است، واجب است
و آيا هزينه به عهده نجسكننده آنها است؟ خالى از وجه نيست و اگر تطهير مسجد مثلا
متوقف بر كندن زمين آن يا خراب كردن آن جايى از آن باشد جايز بلكه واجب است. و
بنابر وجه قوى خسارت تعمير مسجد به عهده كسى است كه آن را نجس كرده است و اگر
نجاستى را در مسجد مثلا ببيند و وقت نماز هم رسيده باشد بايد فورا آن را تطهير
نمايد و تطهير را بر نماز كه وقتش وسيع است، مقدم بدارد. و اگر- در همين- حال با
داشتن قدرت، تطهير نكرد و به نماز مشغول شد، معصيت كرده ليكن بنابر اقوا نمازش
صحيح است، و اگر وقت نماز تنگ است بايد آن را مقدم بر تطهير مسجد، بدارد.
(1)
مسأله 2-
بنابر احتياط واجب حصير و فرش مسجد مانند خود مسجد است
كه نجس
كردن آن حرام و تطهير آن اگر چه به بريدن جاى نجس باشد، واجب است.
(2)
مسأله 3-
فرقى بين مسجد آباد و مخروبه و متروك نيست.
بلكه مسجدى
كه تغيير داده شده و غصبا خانه يا كاروانسرا يا دكان شده باشد بنابر احتياط واجب،
همين حكم را دارد.
(3)
مسأله 4-
اگر معلوم باشد كه واقف مسجد، نسبت به بعضى از قسمتهاى آن قصد مسجديت نكرده است
آن قسمت
حكم مسجد را ندارد و اگر مسجد بودن جايى مشكوك باشد در صورتى كه نشانهاى بر
مسجديت آن نباشد ملحق به مسجد نمىشود.
(4)
مسأله 5-
كما اينكه نجس كردن قرآن كريم حرام است، نوشتن آن با رنگ نجس (هم) حرام است
و اگر از
روى نادانى يا عمد با رنگ نجس نوشته شده باشد، در صورتى كه قابل محو است بايد آن
را محو نمود و در غير آن مثل رنگ چاپ (كه محو نمىشود) بايد تطهير شود.
(5)
مسأله 6-
كسى كه عمدا با نجاست نماز بخواند نمازش باطل است.
و اعاده آن
چه در وقت و چه خارج وقت- واجب است. و كسى كه نجاستى را فراموش كرده مانند كسى است
كه عمدا خوانده است، و كسى كه نجاست را نمىدانسته و نماز خوانده- نه در وقت و نه
در خارج وقت- اعاده ندارد. اگر چه احتياط مستحب، اعاده آن است. و اگر در اثناء
نماز علم به نجاست پيدا كند چنانچه نداند كه قبل از نماز بوده و (فعلا هم) برطرف
كردن آن با كندن يا غير آن بطورى كه منافات با خواندن نماز نداشته باشد ممكن باشد
و ستر عورت هم باقى بماند، بايد اين كار را بكند و بقيه نماز را بخواند و اگر
برطرف كردن آن ممكن نباشد بايد با وسعت وقت (آن را رها كرده) و از نو (با لباس و
بدن پاك) نماز بخواند. و اگر وقت وسعت نداشته باشد، و بيرون آوردن لباس و برهنه
خواندن نماز ممكن باشد بايد بنابر اقوا چنين كند و اگر ممكن نباشد بايد به همان
صورت، نماز بخواند. و همچنين است اگر نجاست در اثناء به او برسد، و چنانچه بداند
كه نجاست قبل از نماز بوده- در صورت وسعت وقت- در هر حال بايد (رها كرده) از نو،
نمازش را (با لباس و بدن پاك) بخواند.
(6)
مسأله 7-
اگر فقط داراى ساتر عورتى كه نجس است باشد
، چنانچه
كندن آن به خاطر
اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 215