اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 211
برسد نجس مىشود. و
وضو يا غسل با آن مشكل است، پس اگر حرجى ندارد واجب است آن را بيرون آورد، و در
صورت داشتن حرج بايد روى آن چيزى مثل جبيره بگذارد و بر آن مسح نمايد، يا با فرو
بردن آن در آبى كه به ملاقات نجاست نجس نمىشود مانند كر و جارى وضو بگيرد و غسل
نمايد و اين در صورتى است كه از اول بداند خون بسته است.
اما اگر
احتمال بدهد كه گوشت بوده و با كوفتگى مانند خون شده است، پاك مىباشد.
(1) ششم و
هفتم: سگ و خوكى كه در بيابان زندگى مىكنند كه خود اينها و لعاب دهان و تمام
اجزاى اينها اگر چه جان نداشته باشند مثل مو و استخوان و مانند اينها نجس مىباشد.
امّا سگ و
خوك آبى (دريائى) پاك مىباشند.
(2) هشتم:
چيزى كه مستكننده و در اصل روان باشد. نه آنكه اصلا جامد باشد مثل حشيش هر چند
بجوشد و به صورت عارضى روان شود و اما آب انگور اگر با آتش بجوشد و دو ثلث آن (هم)
كم نشده باشد ظاهر آنست كه پاك باشد اگر چه بدون اشكال حرام است. و آب كشمش هم پاك
است، و بنابر اقوا حرام نيست، و اگر آب انگور و آب كشمش خود بخود بجوشند و
مستكننده شوند، كما اينكه گفته شده است، (علاوه بر حرام بودن آنها) نجس هم
مىباشند و آب خرما هم بنابراين كه خود بخود بجوشد و مسكر شود، نجس است. و اگر
مسكر بودن همه اينها مشكوك باشد، محكوم به طهارت مىباشند
(3)
مسأله
11- خوردن كشمش و خرمائى كه توى روغن بجوشند
يا آنكه در
چيزى مثلا (دولمه و قطاب) و يا با برنج، پخته و يا در هر خورشتى قرار داده شوند،
اشكالى ندارد مخصوصا اگر جوش آمدن داخل آنها مشكوك باشد كه غالبا چنين است.
(4) نهم:
فقاع و آن شراب مخصوصى است كه غالبا از جو گرفته مىشود. اما اگر از غير جو گرفته
شده باشد حرمت و نجاست آن مورد تأمل است اگر چه به آن فقاع گفته شود مگر آنكه
مستكننده باشد.
(5) دهم:
كافر و آن كسى است كه به غير اسلام گرويده است يا به اسلام گرويده و ليكن چيزى را
كه مىداند از ضروريات دين است بطورى انكار نمايد كه به انكار رسالت پيغمبر يا
تكذيب پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله) يا ناقص دانستن شريعت مطهره، برگردد. يا
گفتار و يا كارى از او سر زند كه موجب كفر او شود، و فرقى بين مرتد و كافر اصلى چه
حربى و چه ذمى [69] نيست اما ناصبىها و خوارج كه خدا آنها را لعنت كند نجس
مىباشند و نجس بودنشان مشروط به اين نيست كه آنان نيز انكارى داشته باشند كه به
انكار رسالت برگردد، اما غالى [70] در صورتى كه غلو او موجب انكار خدا يا توحيد يا
نبوت
اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 211