responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله    الجزء : 1  صفحة : 209

شپش و كيك كه پاك است. و خونى كه معلوم نيست از كدام قسم از اين دو خون است محكوم به طهارت است. و بنابر احتياط (واجب) از منى كه به خون بسته تبديل شده حتى از خون بسته در تخم مرغ بايد اجتناب نمود اگر چه پاك بودن آن در تخم‌مرغ خالى از رجحان نيست و بنابر اقوا خونى كه در داخل تخم‌مرغ است پاك مى‌باشد اگر چه احتياط مستحب آنست كه از آن بلكه از همه داخل تخم‌مرغ، اجتناب شود، مگر اينكه خون در داخل رگى يا زير پوستى كه حائل بين خون و بقيه تخم‌مرغ است، باشد.

(1)

مسأله 7- خون باقيمانده در حيوان بعد از ذبح شرعى‌

، چنانچه حرام گوشت باشد احتياط واجب اجتناب از آن است و اگر حرام گوشت نباشد و خون به مقدار عادى بعد از ذبح يا نحر [68] بيرون آمده باشد پاك است. بدون آنكه فرقى بين خونهاى باقيمانده در شكم يا در گوشت يا در رگها يا در قلب يا در جگر حيوان باشد. در صورتى كه اين خون با نجاست وسيله ذبح (مثل چاقو) و غير آن، نجس نشده باشد و همچنين است خون باقيمانده در اجزائى كه از حيوان حلال گوشت، خوردن آنها حرام است اگر چه احتياط مستحب آنست كه از آن اجتناب شود و خونى كه در محل كشتن حيوان حلال گوشت به خاطر نفس كشيدن يا به خاطر بالاتر قرار گرفتن سر آن، به داخل برمى‌گردد مانند خون پاك باقيمانده، نيست (بلكه نجس است) و خوردن خون باقيمانده پاك، حرام است مگر آنكه در آبگوشتها و مانند آنها مستهلك شود يا آنكه طورى در گوشت باشد كه جزء آن حساب شود.

(2)

مسأله 8- چيزى كه معلوم نيست خون است يا چيز ديگر پاك است‌

مانند زردابه‌اى كه از زخم خارج مى‌شود و معلوم نيست كه خون است يا نه و يا آنكه به علت تاريكى يا كورى يا غير اينها، شك كند كه چيزى كه از او خارج شده خون است يا چرك زخم (پاك مى‌باشد) و تحقيق بر او واجب نيست. و همچنين است اگر معلوم نباشد كه خون از حيوانى است كه خون جهنده دارد يا نه يا از اين جهت كه حال و وضعيت حيوان معلوم نيست مانند مار مثلا، و يا از اين جهت كه خود خون معلوم نيست كه مثلا از گوسفند است يا از ماهى بنابراين اگر كسى در جامه‌اش خونى ببيند و نداند كه اين خون از او است يا از پشه و يا از كك، محكوم به طهارت است.

(3)

مسأله 9- خونى كه از بين دندانها بيرون مى‌آيد نجس و بلعيدن آن حرام است‌

و اگر در آب دهان مستهلك شود پاك مى‌شود و بلعيدن آن جايز است و تطهير دهان با مضمضه و مانند آن واجب نيست.

(4)

مسأله 10- خونى كه به خاطر كوبيده شدن، زير ناخنها يا پوست بسته مى‌شود

(اصطلاحا مى‌ميرد) در صورتى كه با پاره شدن پوست و مانند آن، آشكار شود نجس است مگر آنكه استحاله شدن آن معلوم شود بنابراين اگر پوست پاره شود و آب به آن (خون بسته)

اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله    الجزء : 1  صفحة : 209
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست