اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 173
قبر آن ميت، در
حالى كه با هر يك از آنها جامه و حلهاى است، مىفرستد. و تا روز نفخ صور (قيامت)
قبر او وسعت پيدا مىكند و به كسى كه اين نماز را مىخواند، به عدد آنچه آفتاب بر
آن مىتابد، حسنه داده مىشود و چهل درجه رفعت پيدا مىكند.» (1) و بنابر روايت
ديگرى «در ركعت اول يك مرتبه سوره حمد و آية الكرسى و در ركعت دوم يك مرتبه سوره
حمد و ده مرتبه سوره انا انزلناه خوانده مىشود و بعد از نماز مىگويد:
اللهم صلّ
على محمّد و آل محمّد و ابعث ثوابها الى قبر فلان (نام ميت را ببرد)».
و اگر نماز
وحشت را به هر دو كيفيت، بخواند، بهتر است. و يك نماز بوسيله يك نفر كفايت مىكند.
و چهل يا چهل و يك نماز وحشت، كه متعارف است در اخبار وارد نشده است. البته اگر به
نيت آنكه دستور شرع است، نباشد، اشكالى ندارد و احتياط آنست كه آية الكرسى «تا هم
فيها خالدون» خوانده شود، و بنابر اقوا اجير كردن و اجرت گرفتن براى خواندن اين
نماز جايز است. و احتياط آنست كه به عنوان بخشش و احسان به نمازگزار بذل نمايند و
او هم نمازش را تبرع نمايد و ظاهر آنست كه وقت نماز هديه تمام شب است اگر چه
خواندن در اول شب بهتر است.
(2)
غسلهاى
مستحب
(3) اين
غسلها چند قسم است: زمانى، مكانى، فعلى (براى كارى مثل زيارت) اما غسلهاى مستحب
زمانى، بسيار است، از آن جمله است- غسل جمعه كه از مستحبات مؤكد است، حتى بعضى
گفتهاند واجب است و ليكن مستحب بودنش اقوا است. و وقت آن از طلوع فجر دوم (سفيده
صادق) تا ظهر است و بعد از ظهر تا غروب جمعه و از اول روز شنبه تا آخر آن، قضاء
است و ليكن احتياط آنست كه بعد از ظهر تا غروب جمعه به قصد قربت به جاى آورده شود،
بدون آنكه نيت اداء و قضا نمايد. و اما در شب شنبه شرعى بودن غسل جمعه مورد تأمل
است و احتياط ترك نشود به اينكه به قصد رجاء انجام دهد و اگر ترس ناياب بودن آب در
روز جمعه، باشد جايز است غسل جمعه را جلوتر، در روز پنجشنبه (انجام دهد) سپس اگر
روز جمعه قبل از ظهر نه بعد از ظهر، متمكن از آب شد، اعادهاش مستحب است و اگر با
اين حال ترك كرد، قضاء آن بعد از ظهر جمعه و روز شنبه مستحب است، و اگر امر داير
شد بين تقديم غسل (روز پنجشنبه) يا قضاى آن، بهتر
اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله الجزء : 1 صفحة : 173