responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله    الجزء : 1  صفحة : 101

و اگر بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه متوسطه شود بايد براى نماز مغرب و عشا، غسل نمايد.

(1) قسم سوم: (استحاضه كثيره) آنست كه خون از پنبه به پارچه روى آن جارى شود و حكمش علاوه بر آنچه در قليله و متوسطه گذشت و علاوه بر لزوم تعويض پارچه يا تطهير آن اينست كه بايد براى نماز ظهر و عصر يك غسل كند و هر دو نماز را با هم بخواند و براى نماز مغرب و عشاء نيز يك غسل نمايد و هر دو نماز را با هم بخواند، اين در صورتى است كه خون استحاضه كثيره را قبل از نماز صبح ببيند، ولى اگر بعد از نماز صبح مستحاضه كثيره شود بايد در آن روز دو غسل نمايد- يكى براى نماز ظهر و عصر و يكى براى مغرب و عشاء- و ظاهر آنست كه در صورتى دو نماز را با يك غسل مى‌تواند بخواند كه آن دو نماز را با هم بخواند، و با هم خواندن دو نماز واجب نيست يعنى رخصت است نه عزيمت [37].

پس اگر دو نماز را با هم نخواند بايد براى هر نماز يك غسل بكند بنابراين از مطالب گذشته معلوم شد كه استحاضه صغرى (قليله) حدث اصغر است، مانند بول، پس اگر اين استحاضه ادامه پيدا كرد يا قبل از هر نمازى از نمازهاى پنج‌گانه حادث شود مثل حدث مستمر است مانند كسى كه سلس البول [38] است. ولى استحاضه كبرى (كثيره) و وسطى هم حدث اصغر و هم حدث اكبر مى‌باشند.

(2)

مسأله 1- بنابر احتياط واجب، مستحاضه بايد در وقت هر نماز با داخل نمودن پنبه و مانند آن و كمى صبر خود را وارسى نمايد

تا بداند استحاضه‌اش از كدام قسم است و طبق وظيفه‌اش عمل نمايد. و وارسى قبل از وقت كفايت نمى‌كند مگر آنكه بداند وضعش تا بعد از دخول وقت تغيير نمى‌كند، و اگر وارسى امكان نداشت در صورتى كه داراى حالت سابقه معلومى از قليله يا متوسطه يا كثيره بودن باشد بنا را بر آن حالت گذاشته و طبق وظيفه‌اش عمل مى‌نمايد. و اگر چنين حالت سابقه‌اى نداشت بايد قدر متيقن را بگيرد.

پس در صورتى كه نداند استحاضه‌اش قليله است يا غير آن بايد كارهاى استحاضه قليله را انجام دهد و اگر نداند استحاضه‌اش متوسطه است يا كثيره بايد كارهاى استحاضه متوسطه را انجام دهد و احتياط مستحب آنست كه سخت‌ترين آنها را عمل نمايد.

(3)

مسأله 2- در صورتى بايد براى هر نماز وضو بگيرد و وظايف مذكوره را انجام دهد

(مانند تعويض پنبه و ...) كه خون ادامه داشته باشد. پس اگر قبل از نماز ظهر، خون قطع شود بايد فقط براى نماز ظهر وضو بگيرد و براى نماز عصر و مغرب و عشاء واجب نيست و اگر بعد از نماز ظهر خون قطع شود، واجب است فقط براى نماز عصر وضو بگيرد و ... بلكه اگر خون قبل از نماز ظهر قطع شود و براى نماز ظهر وضو بگيرد و تا مغرب و عشاء وضويش باقى بماند با همان وضو، آنها را مى‌خواند و نيازى به تجديد وضو ندارد.

اسم الکتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) المؤلف : خمینی، سید روح الله    الجزء : 1  صفحة : 101
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست