اسم الکتاب : دوازده نكته در بررسى و ارزيابى ادله توسل، شفاعت، تبرك و زيارت المؤلف : نجارزادگان، فتحالله الجزء : 1 صفحة : 30
«قالُوا
حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا .....» (مائده/ 104) «گفتند: آن چه را كه پدرانمان را
بر آن يافتيم، ما را بس است»
اما
موحد بر كار خود دليل دارد.
ثالثاً:
اساساً حقيقتِ عبادت جز براى وجود يكتا كه از هر عيب و نقص پيراسته و داراى أسماى
حُسناست، صورت نمىبندد. بنابراين، عبادت تنها و تنها مختص خدا و شايسته اوست.
خداوند براى هيچ كس چنين اذنى نداده كه حتى براى لحظهاى معبود واقع شود، بنابراين
از نظر مؤمنانِ موحد، سجدهى ملائكه بر آدم[1]
يا سجدهى برادران يوسف بر وى[2] و سجده عبد
الله بن عباس بر حجر الاسود كه با سند صحيح نقل شده است[3]
عبادت غير خدا نيست. طواف كعبه و سعى صفا و مروه، براى عبادت صفا و مروه نيست.
مؤمنان موحد در زمان حيات پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيز، به اين اصل اساسى
آگاه بودند و از اين رو، هرگاه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را شفيع قرار
مىدادند يا به اجزاى بدن و لباس ايشان تبرك مىجستند و يا براى درخواست حاجت از
خدا، به ايشان توسل مىيافتند و ... هرگز توهّم نمىكردند كه پيامبر خدا صلى الله
عليه و آله را عبادت