قيمت
هر انسانى حظّ و بهره او از كمالات وجودى و حسنات ربانى و فضائل آسمانى و درجات
قرب الى الله است. صفات و كمالات و مظاهرى كه او بدان محقق است.
و
به اصطلاح هويت وجودى هر انسانى و صورت كماليه او شخصيت او را تشكيل مى دهد و
فعلية الشيء بصورته لابمادته و عناوين اعتبارى و يا مفاهيم اعتبارى در حقيقت
انسان نقشى ايفا نمى كنند بلكه حقيقت وجودى و انسانى را هويت و صفات واقعى او
تشكيل مى دهد. و عوارض و ماهيات و امور اعتبارى اصيل نبوده بلكه آن الوجود عندنا
اصيل دليل من خالفنا عليل وجود اصيل است و دليل مخالفان ما بيمار است.
ملاك
وصول به مراتب قرب و منازل اهل يقين و سُرادقات جلال و جمال خداوند منان و مظهريت
به اسماء الله لحسنى و صفاته العليا و حضور عندالله است.
مفهوم
حق در قرآن كريم
در
قرآن، كلمه «حق» فراوان به كار رفته است. اين واژه و مشتقات آن قريبسيصد بار و
خود كلمه حق نزديك به 227 بار در قرآن آمده است. البته مشتقات آن مانند حق، يحق،
حاقه حساب جداگانه دارد اما تنها كلمه حق 227 بار در قرآن آمده و در راس همه آنها
ذات اقدس الهى قرار گرفته كه خود را به عنوان حق معرفى كرده و فرموده است:
«ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ».[2]
[1] . حسن بن على بن شعبه حرانى، تحف العقول، تحقيق:
على اكبر غفارى، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1363، ص 201.