مىدهد، و اگر همه فلسها را تكان دهد زمين متلاشى مىگردد.
در اين باب روايات ديگرى هم هست و هر كدام به صورتى اين موضوع را
بيان كردهاند، ولى ما اكنون در صدد جمع اينگونه روايات نيستيم، مقصود اين است كه
مطالب درست از نادرست و فرق بين اخبار صحيح و ضعيف روشن شود و به همين اندازه براى
توجه انظار و اداى مقصود كافيست.
بزرگان علماء و فقهاء شيعه مانند شيخ مفيد و سيد مرتضى و معاصرين
آنان و همچنين متأخرين از رجال شيعه هرگاه به اينگونه روايات مىرسيدند كه با
وجدان و عقول سليمه مخالفت داشت و برهان و حجتى او را تأييد نمىكرد بلكه از حقيقت
دور و شايستهشان امام عليه السلام نبوده، به عنوان عدم اعتناء به خبر واحد از اين
اخبار صرفنظر مىكردند و در مناظرات و احتجاجات خود مورد نظر قرار نمىدادند.
اين فقهاى عظيم الشان شيعه معتقدند كه خبر واحد مفيد علم نيست و مورد
عمل قرار نمىگيرد، و در هيچ يك از ابواب اصول و فروع نمىتواند مورد استناد قرار
گيرد، و تنها اخبار صحيح كه با عقل تصادم نداشته باشد مورد عمل قرار مىگيرد،
و لذا اين طبقه به حجيت خبر واحد در هنگام نبودن قرائن مفيد علم
معتقد نيستند، و اكنون ناگزير هستم كه قواعد مقرره در عمل به اخبار و روايات حضرت
رسول (صلى الله عليه و آله) و ائمه اطهار عليهم- السلام را در اينجا تشريح كنيم تا
موضوع از هر جهت روشن گردد.