اسم الکتاب : فقه نظام سياسى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 405
چنانكه در
سرنوشت بسيارى از منافقين مشاهده شده و آياتى كه به كفر بعد الايمان اشاره ميكنند،
به همين كفر محض كه نتيجه نفاق است، اشاره دارند.
8.
كلينى به سند صحيح قطعّيالصحة روايت ميكند:
عن
ابي عبدالله (ع): في قول الله عزوجل: (كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا
وَجْهَهُ) قال: مَنْ أَتَى الله بِمَا أُمِرَ بِهِ مِنْ طَاعَةِ مُحَمَّدٍ
(ص) فَهُوَ الْوَجْهُ الَّذِي لَا يَهْلِكُ وَ كَذَلِكَ قَالَ
(مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ)»[1].
از
امام صادق (ع) درباره آيه كريمه «همه چيز تباه مىشود جز وجه خداوند» فرمود: آنكس
كه عمل كند به آنچه به آن مأمور گشته از اطاعت محمد (ص) همان وجه خداست كه هرگز
تباه نخواهد شد، و اينچنين خداوند فرمود: «آنكس كه رسول خدا را اطاعت كند خداوند
را اطاعت كرده است»
تفسير
وجه باقى خداوند به اطاعت از رسول (ص) و اينكه هر وجه ديگرى غير از اين وجه هالك
است، به معناى حصر جواز اطاعت در اطاعت خدا و رسول است؛ زيرا تنها وجه باقى همين
است و اطاعت غير خدا پيوستن به وجه هالك است كه عاقبتى جز هلاكت و نابودى ندارد.
دسته
سوم: روايات واژه «أمر» و مشتقات آن:
رواياتى
كه با بهكارگيرى واژه «امر» يا مشتقات آن بر حصر حاكميت در خداوند دلالت دارند
نيز فراوانند. ما در اينجا تنها به نمونهاى از آنها بسنده ميكنيم: