درباره
فرموده خداى عزوجل: «بيشتر آنان ايمان نمىآورند مگر آنكه مشركند» فرمود: شرك در
اينجا، شرك طاعت است نه شرك عبادت. و درباره فرموده خدا «و از مردم كسانى هستند كه
خدا را بر روى لبه راه مىپرستند» فرمود: آيه درباره شخص معينى نازل مىشود سپس بر
پيروان او نيز صدق مىكند. پس گفتم: آنكس كه جز شما را به عنوان رهبر بپذيرد از
كسانى است كه خدا را بر روى لبه پرستيده است؟ فرمود: آرى و گاه مىشود به كلى از
راه بيرون مىرود.
دلالت
روايت بر توحيد طاعت خداوند و حصر جواز اطاعت و فرمانبرى در ذات خداوند كه به معناى
حصر فرمانروايى در ذات مقدس اوست، آشكار و روشن است؛ زيرا اعتقاد به مطاع و
فرمانروايى ديگر و اعتقاد به استحقاق اطاعت او بنابر صريح اين روايت شرك در اطاعت
است و شرك در اطاعت، نظير شرك در سجود و ركوع است كه نقيض توحيد و ايمان خالص لله
تعالى است.
عبارت
«وَ قَدْ يَكُونُ مَحْضاً» در ذيل روايت، اشاره به اين مطلب است كه شرك در طاعت
ممكن است به كفر محض و صريح و نفى طاعت خدا به طور مطلق بيانجامد؛