اسم الکتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 151
بنابراين
آيه لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ
عَلَيْهِ أَجْراً اگر مىخواستى
مىتوانستى اجرت كار خود را طلب كنى، بر كبراى نهفتهاى دلالت دارد كه ملزوم
اعتراض موسى است، اين كبرى شاهد مدّعاى ما مبنى بر منشأيت كار براى مالكيت است.
روايات:
روايات
فراوانى در ابواب مختلف فقه بر اصل منشأيت كار براى مالكيت دلالت دارند كه در
ذيل،- ضمن دستهبندى آنها طبق ابواب فقه- به مهمترين آنها اشاره مىكنيم:
از
او- امام باقر يا امام صادق؟ عهما؟- درباره خريد زمين نصارى و يهود پرسيدم، فرمود:
عيبى ندارد، تا آنجا كه فرمود: هرقومى كه چيزى از زمين احياء كنند، يا با كار خود
آمادهسازى كنند، در آن زمين حق خواهند داشت و آن زمين از آنِ آنها خواهد بود.
سند
روايت صحيح است- و إضمار در آن مضرّ به صحّت آن نيست؛ زيرا مروى عنه محمدبن مسلم
يكى از دو معصوم (امام باقر يا امام صادق؟ عهما؟) است.- و بر اين اصل كلى دلالت
دارد كه كار عمرانى روى زمين موجب مالكيت زمين توسط كننده كار مىشود.
[1] . وسائل الشيعة، ج 25، ابواب احياء الموات، باب 1،
ص 411، حديث 1.
اسم الکتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 151