اسم الکتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 61
مسجد أسمال
معروف بود اطراق كرد. «ثعلبة بن ميمون» اتاقكى در بين راه و در نزديكى مسجد داشت
كه در آن عبادت مىكرد.
در
دل يكى از شبها صداى مناجات او با خدا در نماز وتر- كه بسيار دلربا و جالب توجه
بود- به گوش هارون رسيد. وى به اتفاق همراهان همان جا ايستادند و به صداى دعاى او
گوش فرا دادند.
هارون
به مفضل بن ربيع- كه همراهش بود- گفت: اين صدا را مىشنوى؟ حقا كه نيكان ما، در
كوفه جاى دارند[1].
بنابراين،
پيدايش عرفان اسلامى به وسيله تعاليم ويژه رسول خدا صَلَّىاللَّهُ عَلَيهوَآلِه
به اميرمؤمنان عَلَيهِالسَّلَام بوده است كه از آن حضرت نيز به فرزندان و يارانش
منتقل شده و در قرنهاى بعد به تدريج گسترش يافته است.
مبحث
سوم: حدود و معيارهاى اصالت در عرفان اسلامى
همانگونه
كه اشاره شد، عرفان اسلامى اصيل از قرآن كريم و سنّت رسول خدا صَلَّىاللَّه
عَلَيهوَآلِه ريشه گرفته است. عارفان وارسته و به خدا پيوسته در قرون اوليه
اسلام، هرچند به منظور حفظ اصالت اين گوهر گرانبها، زحمات و تلاشهاى فراوانى
متحمل شدند. لكن علىرغم همه تلاشها و مجاهدتهايى كه در راه پاسدارى از اصالت
عرفان اسلامى به عمل آمد، جرياناتى كه توسط مدّعيان دروغين- بيشتر در قرون سوم و
چهارم- پديد آمد، توانست تا حدودى در بدنه فرهنگ عرفانى اسلام نفوذ كند و از اين
زمان به تدريج رگههايى از سنّتها و روشهاى بيگانه، در برخى از گرايشهاى عرفانى
نفوذ پيدا كرد.