اسم الکتاب : آزادى و عليت در فلسفه اسلامى معاصر و فلسفه مغرب زمين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 115
در حالى كه
بنابر نظريه نفى جبر[1] نميتوان
به ايجاب و تعيين قبلى گزينهاى كه در آينده انتخاب خواهد شد معتقد بود.
بنظر
من آنچه اختيارگرايان[2] براى
رفتارهاى خود شكل دهنده غير جبرى[3] نياز
دارند چيزى است بنام كنترل نهايى، يعنى كنترل اصلى و آغازينى كه بوسيله فاعلها
انجام مىگيرد، آن هنگامى كه در ميان گزينههاى متعدّد، تنها فاعلها يند كه
گزينهاى را كه هم اكنون بوجود خواهد آمد معيّن مىكنند، و هيچ عامل و علّتى ديگر
نيست كه آنها را از پيش بر تعيين و ايجاب اين گزينه وادار و مجبور كرده باشد.
اين
نوع كنترل كه مسئوليت نهايى[4] فاعل نسبت
به فعل خويش به آن نيازمند است، چيزى نيست كه بتوان آن را در نظريه سازگارگرايان[5]
يافت، و نه چيزى است كه نيازى به نظريه علّيت فاعلى[6]
داشته باشد.
بررسى
تطبيقى و نقد نظريّه نفى جبر علّى
پس از
اين گزارش نسبتاً طولانى از نظريه نفى جبر علّى[7]
كه توسط رابرت كين[8] مطرح شده
است ابتدا مقايسهاى كوتاه ميان اين نظريه با آنچه در فلسفه اسلامى معاصر مطرح است
انجام مىدهيم، و سپس به نقد آن مىپردازيم:
در
رابطه با مقايسه نظريه نفى جبر علّى[9] با آنچه
در فلسفه اسلامى معاصر مطرح است، مىتوان گفت: اين نظريه نزديكى بسيارى با نظريه
سلطنت[10] كه توسّط
آقاى صدر مطرح شده است دارد.