اسم الکتاب : امامت در قرآن المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 58
بنابراين
مىبايست اراده مردمى در يارى و اطاعت وجود داشته باشد كه رهبرى الهى به يارى آن
قدرت يافته و نقش رهبرى خويش را ايفا كند.
نظريه
نصّ كه ما به آن معتقديم و قرآن به آن تصريح دارد حكومت را فقط مخصوص خداى متعال
مىداند و معتقد است: حكومت به طور مطلق جز از طريق نصّب الهى، مشروعيت ندارد.
نصّب و گزينش الهى مشروعيت و عدالت حكومت و فرمانروايى را تأمين مىكند؛ اما
مقبوليت مردمى سخن ديگرى است. مردم در نظام حكومتى مبتنى بر امامت، جايگاه خاص خودشان
را دارند كه همانا اعطاى قوت و قدرت به سلطنت الهى است تا اين سلطه بتواند نقش
رهبرى خود را ايفا نمايد.
به
عبارت ديگر، معناى اينكه امامت و مُلك فقط از آن خداست، اين است كه مشروعيت مُلك و
رهبرى سياسى جز از جانب خداى متعال به دست نمىآيد، ولذا مىبايست نصّى الهى براى
رهبر وجود داشته باشد تا به او حقِ زمامدارى مسلمانان را بدهد. بنابراين رهبر،
مشروعيت و حقانيت رهبرى را جز از طريق نصّ الهى به دست نمىآورد؛ اما اين رهبر، چه
زمانى خواهد توانست حكومت خدا را بر زمين بر پا كرده و مردم را رهبرى كند؟ زمانى
كه مردم حكومت او را بخواهند و او را يارى كنند؛ در نتيجه نقش امت و ملت، نقش قدرت
بخشيدن و يارى نمودن است، ولى مشروعيت و حقانيت حكوميت و فرمانروايى تنها با تعيين
و گزينش الهى تحقق مىپذيرد.
از
ديگر آيات مُلك، مىتوان به آيات زير اشاره كرد:
اسم الکتاب : امامت در قرآن المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 58