اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 491
مقرّر درس
استاد محقّق خوئى به مقام امتثال تكيه فراوان به عمل آمده با آنكه بحث در مقتضاى
مقدّمات حكمت به حسب مقام جعل است؛ نه مقام امتثال.
\*
(2): نظريه منسوب به محقّق عراقى:
اين
نظريه- طبق تقريرات استاد شهيد صدر- منسوب به محقّق عراقى است؛ لكن در آنچه از
آثار و تقريرات محقّق عراقى در دسترس اين جانب است، اثرى از اين نظريه نيافتم؛
بلكه آنچه در مقالات و برخى تقريرات ايشان يافتم، نظريه ايشان نزديك به همان نظريه
اول است- كه از محقّق خوئى نقل شد-.
به
هر حال، در اين نظريه كه به محقّق عراقى نسبت داده شده، مقتضاى اصل در اطلاق بدليت
دانسته شده، و شموليت اطلاق نيازمند به مؤونه زايده دانسته شده كه بايد به وسيله
دليل به اثبات رسد؛ زيرا مقتضاى حكمت- بنابر اين نظر- اين است كه موضوع حكم، طبيعت
جامع بين قليل و كثير و فرد و افراد است، و طبيعت جامع به مجرّد وجود فرد نخستين
تحقق پيدا مىكند؛ پس نتيجه مقدّمات حكمت بدليت است، و شموليت نيازمند عنايت و
مؤونه اضافى است كه عبارت است از ملاحظه تمام افراد و سريان دادن حكم به آنها[1].
اشكال
استاد شهيد بر اين نظريه:
استاد
شهيد دو اشكال بر اين تقريب متوجّه مىداند:
1)
اشكال ثبوتى: محصّل آن اين است كه: شموليت مؤونه زايده نمىطلبد و اين مطلب كه
ملاحظه جميع افراد نيازمند مؤونه زايده است، ناشى از خلط بين اطلاق شمولى و عموم
است؛ زيرا در عموم است كه افراد، مورد ملاحظه قرار مىگيرند؛ لكن در اطلاق- خواه
بدلى، خواه شمولى- نظرى به افراد نيست؛
2)
اشكال اثباتى: حاصلش اين است كه در موارد اطلاق شمولى، مؤونه زايدهاى در مقام
اثبات به كار نمىرود؛ مثلا: هنگامى كه گفته مىشود: «أكْرِمْ عالِمَ البَلَدِ» و
از موضوع