اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 385
4) قيودى كه
خود يا بدل طولى آنها در صحّت معتبر است؛ نظير قيام، و جلوس بدل از قيام يا وضو و
غسل، و تيمّم بدل از وضو يا غسل در حال اضطرار كه در اينجا جامع بين القيدين در
نظر گرفته مىشود با تقييد قيد اصلى به حال اختيار و قيد بدلى به حال اضطرار؛
5)
قيودى كه تنها در حال اختيار معتبرند و فاقد بدل هستند؛ نظير بسمله در حال عادى كه
بدل آن، ترك بسمله در حال تقيه است و بدلى ديگر ندارد، كه در اينجا تصوّر جامع به
لحاظ عدم بدل مشكلتر است.
استاد
شهيد، براى تصوير جامع مشتمل بر اعتبار اين قيود و ترك آنها لا الى بدل دو پيشنهاد
مىكنند:
1)
جامع به نحوى تضييق شود كه نتيجه اعتبار احد الامرين را بدهد: يا وجود قيد در حال
عدم عذر، يا حال عذر، مثلًا در مورد بسمله- كه در حال تقيه ساقط مىشود- جامع بين
قيود معتبره در صلاة در نظر گرفته شود و مقيد شود به عدم ترك بسمله مگر در حال
تقيه؛
2)
جامع بين قيد مورد نظر- كه تركش لا الى بدل در حين عذر جايز است- و تقييد ساير
اجزا به حال عذر؛ يعنى احد الامرين از ساير الاجزاء در حال عذر- نسبت به قيد مورد
نظر- يا قيد مورد نظر (نظير بسمله)، كه در نتيجه تصوّر قيد جامع در اين مورد چنين
مىشود كه صلاة مقيد مىشود به يكى از دو حالت: يا ساير اجزا متقيد به حال تقيه،
يا بسمله در غير حال تقيه[1].
اين
تقريب- با همه دقّتى كه در آن به كار رفته- اگر چه ثبوتاً معقول و ممكن است؛ لكن
اثباتاً در نظر گرفتن عنوانى تركيبى با اين قيود و خصوصيات خارج از روش تفهيم و
تفاهم عرفى است كه شارع مقدّس طبق آن عمل مىكرده است. بنابر اين، ناگزير بايد وصف
جامعى- كه همه تقديرات را شامل شود- در نظر گرفت كه بتواند منشأ انتزاع عنوان