اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 367
امرى در كار
نبوده است، اگر چنين شخصى بعد از انجام عمل متوجّه شود كه اشتباه كرده و امرى از
سوى شارع در اين مورد نبوده و نمازش باطل است، در اينجا نمازى كه خوانده از لحاظ
اجزاء و شرايط هيچ نقيصهاى نداشته است در حالى كه به رغم آن متّصف به وصف صحّت
نيست؛ بلكه متّصف به بطلان است. بنابر اين، نظريه تفسير صحّت به تماميت اجزاء و
شرايط نيز نظريه درستى نيست.
\*
نقد تعريف چهارم:
نظريه
چهارم- كه مختار استاد شهيد است و صحّت را بهمعناى حيثيت «مرغوبيت شيئ» تفسير
مىكند- نيز خالى از اشكال نيست؛ زيرا مرغوبّيت نيز به نوبت خود قابل اتّصاف به
صحّت وفساد است؛ زيرا رغبت نسبت به يك شيئ گاه رغبتى صحيح و گاه رغبتى فاسد است،
بدين جهت حيثيت «مرغوبيت شيئ» نيز قابل اتّصاف به صحّت و فساد است. على هذا
نمىتواند مساوى با صحّت و تفسير كننده معناى آن باشد.
\*
نقد تعريف پنجم:
نظريه
پنجم- كه نظريه محقّق بزرگوار امام خمينى- است صحّت را به واجديت يا حيازت تمام
حيثيات معتبره در شيئ تفسير مىكند، و ظاهراً مراد اين است كه يك وصف اعتبارى ناشى
از تقييد ماهيت به اجزاء وشرايط به وجود مىآيد كه وجود اين وصف اعتبارى ملاك صحّت
و عدمش ملاك فساد است، و در حقيقت، صحّت چيزى جز همان وصف اعتبارى نيست كه انطباقش
بر مأتىبه منشأ صدق عنوان صحيح و عدم انطباقش منشأ صدق عنوان فاسد است.
اين
نظريه نيز محل اشكال است:
\*
اولًا: اشكالاتى كه بر نظريه تفسير صحّت به تماميت وارد كرديم، من جمله: انفكاك در
عالم صدق بر اين نظريه نيز وارد است؛
\*
ثانياً: اگر مراد از واجديت و حيازت تمام حيثيات معتبره در شيئ واجديت به لحاظ
عالم واقع و خارج باشد كه بطلانش واضح است؛ زيرا:
اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 367