اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن الجزء : 1 صفحة : 337
نوع دوم:
دلالت استعمالى تصوّرى با منشأيت عرف لغوى عام:
تأثيرگذارى
عرف عامّ اهل لغت در مدلول تصوّرى لفظ به يكى از سه طريق انجام مىگيرد:
طريق
اوّل: انصراف: در آنجا كه لفظى در معنايى غير از موضوع له به گونهاى به كار رود
كه ميان لفظ و معنا در ذهن اهل زبان انسى حاصل گردد كه از لفظ بدون نياز به قرينه
به معنا منتقل شوند، در اين صورت، بين لفظ و معنا رابطهاى غير وضعى حاصل مىشود
كه از آن به «انصراف» يا «انصراف عرفى» تعبير مىشود، و منشأ آن انس ذهنى لدى
العُرف اللغوى العامّ است. اين انس ذهنى، ممكن است به سبب عامل كمى تحقق يابد كه
همان «كثرت استعمال» است، و ممكن است به سبب عامل كيفى تحقق يابد؛ يعنى «اقتران
لفظ با معنا در شرايطى خاص و استثنايى» شكل بگيرد كه موجب انس ذهنى ميان لفظ و
معنا بشود؛ نظير دلالت لفظ (أَهْلِ الْكِتابِ)[1] در
قرآن كريم بر «خصوص اتباع اديان آسمانى يهوديت و مسيحيت»، و يا دلالت لفظ
(الْأُمِّيِّينَ)[2] يا
«امّى» بر «خصوص اعراب جاهلى جزيرة العرب»[3].
انصراف
چند نوع است:
1)
انصراف لفظ موضوع براى معناى كلى در مصداق معين؛ نظير انصراف كلماتى همچون: «رسول»
نزد مسلمين در وجود مقدّس رسول خاتم، محمّد مصطفى (ص)
[1] . سوره بقره: 105، 109؛ سوره آل عمران: 63، 64، 68،
69 و ...