responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن    الجزء : 1  صفحة : 28

1) مقصود از احكام حقيقى: احكام و اوصافى هستند كه وجود آنها به اعتبار معتبِر بستگى ندارد؛ لذا، عارض بر موضوعات مى‌شوند اگرچه انسانى يا جاعل معتبِر ديگرى، در كار نباشد؛

2) به خلاف احكام اعتبارى: كه وجود آنها، به اعتبار معتبِر، بستگى دارد و بدون فرض جاعل و معتبِر، وجود نخواهند داشت.

1. احكام حقيقى بر دو قسم اصلى‌اند: خارجى و ذهنى.

\* احكام خارجى: يعنى، آن احكامى كه موضوعات، در عالم خارج به آنها متّصف مى‌شوند؛

\* به خلاف احكام ذهنى: كه اتّصاف موضوعات به آنها، در ذهن است.

احكامى كه در علم منطق بر موضوعات بار مى‌شود، غالباً احكام ذهنى است؛ زيرا موضوع منطق، معرّف و حجّت است و هر دو از مقوله تفكرند؛ كه در ذهن جريان دارد و در منطق از ضوابط و قوانين آنها بحث مى‌شود. بنابر اين، محمولات منطق محمولات ذهنى‌اند.

احكام خارجى نيز بر دو دسته‌اند؛ زيرا احكام و اوصاف خارجى: يا ذاتى‌اند يا عرضى، محمولات فلسفه اولى و الهيات بالمعنى الأخص، معمولًا از احكام ذاتى‌اند.

\* احكام عرضى: نيز بر دو قسم كلّى‌اند: يا كيفى يا كمّى، كيف نيز يا كيف ارادى است و يا كيف غير ارادى. محمولات در علوم طبيعى، كيف غير ارادى‌اند و در علوم انسانى، نظير: جامعه شناسى و روان شناسى، كيف ارادى‌اند. و محمولات در رياضيات، از مقوله كم مى‌باشند.

2. احكام اعتبارى‌ نيز بر دو قسم‌اند: تكليفى‌ و وضعى‌.

احكام فقهى غالباً از مقوله احكام تكليفى‌اند؛ اگرچه تعدادى از احكام وضعى نيز در فقه مورد بحث قرار مى‌گيرد؛ لكن محمول در علم اصول قواعد إثبات الدليل يا دلالة الدليل‌

اسم الکتاب : اصول فقه نوين المؤلف : اراکی، محسن    الجزء : 1  صفحة : 28
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست