هدف خردمندان، دیدار (رحمت) خدای سبحان در
سرای آخرت است، و هیچ راهی جز علم و عمل برای رسیدن
به این هدف وجود ندارد؛ از سویی مراقبت بر علم و عمل جز با
تندرستی ممکن نیست و تندرستی نیز جز با تناول کردن غذا و
خوراک به مقدار حاجت در هر شبانه روز میسر نمیشود. ازاینرو خداوند
متعال میفرماید: كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَاعْمَلُوا صالِحا؛ «خوردنیهای
شایسته بخورید و کارهای شایسته بجا آورید».[1]
بنابراین هر کس اقدام به خوردن غذا میکند تا بدان وسیله به علم
و عمل خود یاری رساند و تقوایش را تقویت کند، سزاوار
نیست که زمام نفس را رها کند و آن را همانند چهارپایان در چراگاه آزاد
بگذارد تا هر چه میخواهد بخورد؛ زیرا آنچه باعث دینداری
و وسیله رسیدن به دیانت است شایسته است که مظهر انوار و
آداب و سنن دینی باشد؛ به طوری که بنده خدا را پایبند
کند و انسان متقی بدان وسیله از گناهان مصون بماند، تا آنجا که
اشتهای به غذا را در خوردن و نخوردن، با میزان شرع بسنجد تا بدان
وسیله گناه و معصیتی را از خود دور سازد و اجر و ثوابی را
کسب کند، هر چند که در آن غذا بیشترین لذت نفسانی باشد. رسول
خدا میفرمایند: إنَّ الرجلَ لَیُوجَر
حتی فیِ اللُقمَهِ یَرفعها إلی فیه وإلی
فی إمراتِهِ؛ «همانا مرد حتی به خاطر لقمة