responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : زيارت عاشورا فراتر از شبهه المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد    الجزء : 1  صفحة : 86

تلاش كرد.

8- زيارت عاشورا، صرف نظر از سند آن، تحت ادله عمومى استحباب زيارت سيدالشهدا عليه السلام قرار گرفته است، و مشمول «اخبار من بلغ» نيز مى‌شود. بر فرض خدشه در سند زيارت عاشورا، مى‌توان ثواب قرائت اين زيارت شريفه را، به واسطه فضل خداوند نسبت به بندگانش، كه اخبار من بلغ بيانگر آن است، ثابت كرد.

اخبار من بلغ، مجموعه‌اى از رواياتى است كه با عنوان اخبار من بلغ، از ائمه عليهم السلام نقل شده است، از جمله آنها: امام صادق عليه السلام فرمود:

«مَنْ بَلَغَهُ عَنِ النَّبِيّ صلى الله عليه و آله شَي‌ءٌ مِنَ الثَّوابِ فَعَمِلَهُ كانَ أَجْرُ ذلِكَ لَهُ وَانْ كانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَمْ يَقُلْه؛[1]

كسى كه از پيامبر خبرى به او برسد كه مشتمل بر ثواب باشد و آن شخص اين كار را انجام دهد، آن ثواب براى او خواهد بود، اگرچه رسول خدا آن را نفرموده باشد».

ظاهر اين روايات، از فضل خداوند نسبت به بندگانش خبر مى‌دهد، كه بدون در نظر گرفتن حكم واقعى عمل، هر عملى را كه مؤمن به اعتماد فضل او انجام دهد، بى ثواب نخواهد گذارد براى نمونه مى‌توان به مسجد كوفه اشاره كرد كه فضيلت مسجد كوفه بر طبق روايات صحيحه از مسلمات است، و در فضيلت‌[2] اين مسجد همين‌


[1]- وسائل الشيعه، ج 1، ص 80، باب 18.

[2]- فضيلت مسجد كوفه و نماز در آن:

1- اميرمؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام فرمود:« هزار پيامبر و هزار وصى پيامبر در اين مسجد نماز خوانده‌اند».( كامل الزيارات، ص 28، ح 5)

2- در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است:« اگر من در نزديكى مسجد كوفه بودم اميد آن داشتم كه حتى يك نماز در آن هم از من فوت نشود»، سپس خطاب به راوى مى‌فرمايد:« آيا از فضل آن آگاهى؟» عرض كرد: نه، فرمود:« هيچ عبد صالحى و هيچ پيامبرى نبود مگر اينكه در مسجد كوفه نماز خواند، حتى زمانى كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به معراج رفت، جبرئيل به آن حضرت گفت: آيا مى‌دانى در اين لحظه در كجا هستى يا محمد؟ فرمود: نه؛ عرض كرد: تو در مقابل مسجد كوفه هستى. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: بنابراين، از پروردگارت اجازه بگير كه فرود آيم و در آن نماز بخوانم. جبرئيل اجازه گرفت، خداوند نيز اجازه داد و پيامبر صلى الله عليه و آله هبوط كرد و دو ركعت نماز خواند. آن‌گاه امام صادق عليه السلام فرمود:« نماز واجب در آن معادل هزار نماز، و نماز نافله در آن معادل پانصد نماز است. در هر جهت از چهار جهت او، باغى از باغ‌هاى بهشت قرار دارد. نشستن در آن بدون نماز و ذكر نيز، عبادت است».( كامل الزيارات، ب 8، ص 27، ح 6)

3- امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد:« اميرمؤمنان على عليه السلام به كسى كه براى درك فضيلت مسجدالاقصى بار خود را بسته بود و براى خداحافظى خدمت آن حضرت در مسجد كوفه رسيد، فرمود: زاد و راحله‌ات را بفروش و بيا در اين مسجد نماز بگذار كه نماز واجب در آن، معادل يك حج مقبول و نماز نافله در آن، معادل يك عمره مقبوله است ... هيچ غمزده و دردمندى حاجتى ازحوائجش را دراين مسجد طلب نمى‌كند مگر اينكه خداوند به او پاسخ مى‌دهد و مشكلش را برطرف مى‌سازد».( كامل الزيارات، ب 8، ص 27، ح 18) و ...

اسم الکتاب : زيارت عاشورا فراتر از شبهه المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد    الجزء : 1  صفحة : 86
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست